Lázár János éles kritikát fogalmazott meg az M5-ös autópályát üzemeltető Strabag céggel szemben. Az érintett vállalat tevékenységét és a kapcsolódó problémákat részletesen boncolgatta, rámutatva a döntéshozók felelősségére és a közlekedésbiztonság fontoss
Miután a Strabag nem teljesítette a Lázár János közlekedési és építési miniszter ultimátumában megszabott október 31-es határidőt az M30-as autópálya hibáinak kijavítására, a Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) újabb lépésre szánta el magát.
A STRABAG-nál valósággal eluralkodott a zűrzavar! Már az is súlyos problémát jelent, hogy az általuk vállalt határidőket képtelenek betartani, ami miatt az M30-as autópálya átadása a forgalomnak folyamatosan csúszik. Ráadásul most egy még inkább megdöbbentő és abszurd lépésbe kezdtek: a leányvállalatuk, az M5 Holding GmbH révén, az AKA Zrt. koncessziós szerződése kapcsán egy gátlástalan akciót indítottak.
- Ezzel kezdődik az ÉKM legfrissebb közleménye, amelyben bejelentik:
A 2031-ben lejáró koncessziós szerződés meghosszabbítására vonatkozó törekvések aggasztó képet festenek, mivel az érintett vállalatok képtelenek az autópálya megépítésére a kitűzött határidőn belül. A Kormány természetesen nem tervezi a szerződés megújítását, hiszen sokkal sürgetőbb feladat a 2031-ig tartó időszakra vonatkozó feltételek újragondolása: a nyereségmegosztás átláthatóságának növelésére van szükség. Az államnak kedvezőbb feltételek mellett kell részesednie a nyereségből! Ennek érdekében az építési és közlekedési miniszter ma elrendelte a felülvizsgálatot – olvasható a tárca hivatalos közleményében. Az indoklás szerint a rendkívüli auditra azért van szükség, mert felmerült a gyanú, hogy a korábbi időszakban pénzügyi visszaélések történtek a koncessziós tevékenységek során.
A STRABAG számára azt tanácsoljuk, hogy készítse elő az utóbbi évek pénzügyi elszámolásait és teljesítményadatait az audit folyamatához. Fontos lenne, hogy a felelősséghárítás helyett inkább a vállalt kötelezettségeinek teljesítésére koncentráljon!
- közölte Lázár tárcája a neves építőipari vállalatnak.
Az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. tevékenysége a múlt század 90-es éveinek elején indult, amikor el kezdődött az M5-ös autópálya építése. A társaság feladatai közé tartozik az autópálya finanszírozása, üzemeltetése és karbantartása is. A koncessziós szerződés időtartama 35 év, amely 2031-ben ér véget.
Mint a 24.hu februárban megírta, az M30-as autópálya Szikszó felől Miskolc felé vezető részét tavaly a 33-as kilométer (Miskolc-észak) és a 41-es kilométer (Szikszó csomópont) közötti részét lezárták. A helyszínen áldatlan állapotok uralkodnak, a forgalom a régi 3-as főútra zúdul. A lezárás oka, hogy az autópályán hiba keletkezett: megcsúszott a töltés, majd egyszerűen leszakadt az út. Bár a lezárás 2024 eleje óta tart, a repedés sokkal régebbi.
Lázár ultimátumot intézett az osztrák székhelyű Strabaghoz, kijelentve, hogy nem kötnek új szerződést a céggel, amíg az nem orvosolja az M30-as autópályán felfedezett problémákat. Akkor hangsúlyozta, hogy februárban elindulnak a javítási munkálatok, és október 31-ét jelölte meg határidőként, amelynek költsége 4-5 milliárd forintot jelent, s ezt a Strabagnak kell állnia. Érdemes megjegyezni, hogy ezt a szakaszt valójában nem a Strabag, hanem a francia Colas építette, de az ÉKM eddig nem közölt semmilyen információt arról, miért szükséges a 2021-ben átadott útszakasz felújítása, és miért okoz ez további közlekedési problémákat a környező településeken.





