A mexikói versenyt követően az FIA részletesen kifejtette álláspontját a büntetések és azok indokoltságának kérdéséről, különös figyelmet fordítva a sok vitát generáló VSC (VIRTUAL SAFETY CAR) alkalmazására. A sportág szabályainak betartása és a versenyző
Az FIA utólag megindokolta a Mexikóvárosi Nagydíj több vizsgálatában hozott ítéletét, illetve azt is, miért volt szükség virtuális biztonsági autós fázisra az utolsó körben.
Alighanem egy látványos Leclerc-Verstappen csatától fosztotta meg a Mexikóvárosi Nagydíj nézőit a Carlos Sainz Williamse miatt az utolsó körben életbe léptetett virtuális biztonsági autós fázis, hiszen a monacóit a 2. helyért támadó holland ott loholt a Ferrari sarkában, Leclerc elmondása szerint pedig a VSC mentette őt meg. Verstappen utólag azonban nem okolta Sainzot vagy a versenyirányítást. "A lágy gumik elkezdtek elkopni, de jó csata lehetett volna az utolsó körben, de ez rendben van, megesik az ilyesmi. A virtuális vagy rendes biztonsági autó olykor neked kedvez, máskor pedig nem" - nyilatkozta a négyszeres világbajnok a Sky Sports-nak.
Sainz megforgása:
Ami az eseményt illeti, Sainz az utolsó előtti kanyarban kicsúszott, majd a hátával nekiütközött a falnak. Ezt követően a sérült autóval azonnal a legközelebbi kijárat felé próbált haladni, de teljesen nem tudott kijutni, így a Williams hátsó része a bukótér szélén ragadt. Mivel a pálya azon szakasza annyira szűk, hogy gyakorlatilag lehetetlen véletlenül ott megállni, legfeljebb szándékosan lehetett volna parkolni, a virtuális biztonsági autó bevezetése indokolatlannak tűnt. Az FIA azonban később indoklást adott erre a lépésre.
A 70. körben Sainz autója megpördült és a 14-es kanyar külső ívén lévő bukótérbe landolt. Az autó egy kockázatos helyen állt meg, és hamarosan füstölni kezdett. A versenyirányítás azonnal értesült a tűzesetről, és világossá vált, hogy sürgős beavatkozásra van szükség a mentéshez. A megszokott protokoll szerint, amikor egy autó mentésére küldenek csapatot, a versenyt semlegesítettük; ebben az esetben virtuális biztonsági autó lépett életbe, amíg az autót biztonságos helyre nem helyezték a korlátok mögött. A VSC-fázis azonnal véget ért, amint az autót sikerült biztonságba helyezni, majd a verseny zöld zászlóval folytatódott.
Lényegében a tűzgyanú okozta azt, hogy elérkezett a VSC-fázis, amely alatt a beavatkozók csupán annyit tettek, hogy a Williamst néhány méterrel előrébb tolták, de lényegi munkát nem végeztek.
Számos olyan eset történt a futam korábbi részében is, amely utólag vitára adhat okot - George Russell például nem is hagyta szó nélkül, hogy a rajt után a 2-es/3-as kanyart átvágó pilótákat nem büntették. Persze a Mercedes versenyzőjének szavaiba bele lehet kötni, hiszen az őt érintő pályalevágók közül Max Verstappen és Kimi Antonelli is abban a pozícióban folytatta, amelyben elhagyta a pályát, Charles Leclerc viszont nem, hiszen ő Lewis Hamilton mögül ment ki a bukótérbe, majd miután ezzel az élre állt, csak Lando Norrisnak adta vissza a helyet.
Hamarosan egy újabb izgalmas eseménysorozat bontakozott ki, amely rengeteg kérdést vetett fel. Max Verstappen a 6. kör elején merész támadást indított Lewis Hamilton ellen a célegyenes végén. A két autó összeütközött az 1-es kanyarban, ami feszültséget hozott a pályára. Verstappen ekkor ügyesen átvágta a 3-as kanyart, így megelőzte Hamiltont, aki a 4-es kanyarban vissza akarta venni pozícióját, de a manőver végül a bukótérbe vezette, ahonnan sikerült visszakerülnie Verstappen elé.
Verstappen merész támadása, majd a pálya határainak átlépése:
Az ütközés és Verstappen pályaelhagyása végül nem kapott büntetést, míg Hamilton pályalevágása jogosulatlan előnyszerzés címén 10 másodperces hátrányt jelentett a hétszeres világbajnok számára, amit az első kerékcseréje alatt kellett letöltenie. De nézzük meg, milyen érvekkel támasztották alá a sportfelügyelők döntésüket!
Az 1-es kanyarral kapcsolatban érdekes módon nem azt vizsgálták, hogy Verstappen túl agresszív volt-e, hanem azt, hogy Hamilton hagyott-e elég helyet a kijáraton. Ez azért van, mert a versenyzési irányelveket vették alapul, és azt mondták, hogy Verstappen első tengelye egyértelműen Hamilton visszapillantója előtt volt a kanyar csúcspontján, így a holland jogosan követelhette a versenyívet.
"Hamilton a kanyarban megőrizte pozícióját, ami egy enyhe érintkezést okozott a két autó kerekei között. Az ütközés nem eredményezett semmilyen következményt egyik jármű számára sem" - magyarázták.
Végül a felügyelők úgy ítélték meg, hogy az adott körülmények között, és mivel az érintkezés nem volt komoly, egyik pilóta sem hibáztatható túlnyomó részben a történtekért. "Figyelembe véve, hogy Hamiltonnak korlátozott lehetősége volt több helyet hagyni, hogy a két autó végig egymás mellett haladt a kanyarban, és nem történt sportszakmai következmény, továbbá hogy hasonló esetekben korábban sem történt intézkedés, a sportfelügyelők úgy döntöttek, az ügy versenybalesetnek minősül."
A 4-es kanyarban történt események kapcsán Hamiltonnal kapcsolatban két különböző kérdést vizsgáltak. Először is, azt nézték, hogy a pályaelhagyása után miért nem a kijelölt aszfaltozott menekülőúton tért vissza. A versenybírák megállapították, hogy "az autó túl nagy sebességgel érkezett a kanyarba ahhoz, hogy a versenyző a megkövetelt menekülőutat igénybe tudja venni." Ennek fényében úgy ítélték meg, hogy Hamilton nem követte az irányelveket a legszigorúbb értelemben, így végül nem róttak ki rá büntetést.
A második vizsgálat ezután annak megállapítását tűzte ki célul, hogy Hamilton a pályaelhagyással tartós előnyt szerzett-e, amire a válasz az lett, hogy igen, ezért 10 másodperces időbüntetést kapott. "A pálya elhagyásával és a kanyar levágásával a versenyző tartós előnyt szerzett, megelőzve az 1-es autót, és nem adta vissza a pozíciót" - szólt az indoklás.
Hamilton már a verseny során sem mutatta a legnagyobb lelkesedését a döntés iránt, később pedig kijelentette, hogy szerinte senkit sem kellett volna megbüntetni az események miatt. "Számomra ez a versenyről szólt, nem volt semmi problémám vele, csupán a levágás miatt kaptam büntetést. Az, hogy én vagyok az egyetlen, aki 10 másodperces büntetést kapott emiatt, elég őrült helyzet" - fogalmazott.





