Az első magyar egyetemi háttérrel rendelkező kockázatitőke-befektető állt a Z-generációs divatalkalmazás mögé, ezzel új színt hozva a hazai startup ökoszisztémába.


Szeptember 18-án lesz a Portfolio Future of Finance 2025 konferenciája, amelyen a pénzügyi szektor nagyágyúi mutatják meg a jövőt, érdemes eljönni.

Az Outfino egy izgalmas kezdeményezés, amely a BeReal és a Zalando sikerének kulisszatitkait ötvözi a mesterséges intelligenciával. Eredetileg egyetemista projektként indult, de mára már a neves tőkebefektető cégek is felfedezték a benne rejlő lehetőségeket. Magyarországon most bontakozik ki egy új befektetői modell, amely lehetővé teszi, hogy az ehhez hasonló innovatív ötletek és tudás nemcsak hazai, hanem nemzetközi színtéren is megmérettessenek.

Éppen két éve, a Széchenyi Alapok Zrt. és az Óbudai Egyetem közös kezdeményezéseként 2023 szeptemberében jött létre az OUVC, amelynek célja a felsőoktatásban zajló kutatások termékesítésének elősegítése, valamint az egyetemi startupok finanszírozása, követve a sikeres nemzetközi példákat.

"Ez az első olyan magyar befektetési vállalat, amely egyetemi háttérre támaszkodik, ugyanakkor szigorúan piaci és hozamközpontú megközelítéssel működik" - nyilatkozta a Portfolio-nak Hajnal Tamás, a Széchenyi Alapok elnök-vezérigazgatói tanácsadója és az OUVC igazgatóságának tagja. A szakértő hangsúlyozta, hogy nemzetközi példák, mint például Cambridge vagy Oxford, kiválóan illusztrálják, miként alakítható ki egyetemi tudásra épülő kockázatitőke-rendszer, amely célzottan az egyetemi környezetből származó innovációk, kutatási eredmények és hallgatói startupötletek finanszírozását támogatja.

A vállalatunk elkötelezett amellett, hogy a kezdő vállalkozások fejlődését ne csupán pénzügyi befektetésekkel, hanem átfogó támogatási rendszerrel is elősegítse. Minden egyes portfólió cég számára mentorálást, üzletfejlesztési tanácsadást, műszaki validációt és nemzetközi kapcsolatok kiépítését kínáljuk, hogy ezzel biztosítsuk a sikeres növekedést és a versenyképességet.

"Az OUVC második évében figyelemre méltó fejlődést mutatott, hiszen 2025 első félévében nyolc új portfóliócéggel gazdagodott, és az idei évben a tavalyi adatokhoz képest várhatóan háromszorosára növeli befektetési portfólióját" - mondta Várhelyi Veszna, a vállalat befektetési csapatának vezetője. A kiemelkedő bővülés hátterében főként belső szervezetfejlesztési intézkedések húzódnak, amelyek jelentősen hozzájárultak a működés hatékonyságának növeléséhez és a befektetési döntések gyorsulásához.

Várhelyi kiemelte, hogy a beérkező deal flow volumene kifejezetten magas, azonban a valóban potenciális befektetési lehetőségek aránya ennél lényegesen alacsonyabb. A szakember szerint 100 vizsgált jelentkezésből körülbelül 85 esetben gyorsan kiderül, hogy vagy nem illeszkedik a keresleti profilhoz, vagy bár startupként pozicionálják magukat, valójában inkább kis- és középvállalkozásként működnek. A fennmaradó 15-ből mintegy 10 projekt esetében rendkívül intenzív szakmai és befektetői támogatás szükséges ahhoz, hogy befektetésre érett állapotba kerüljenek. A maradék körülbelül 5 projekt mutat valódi potenciált: megfelelő koncepcióval, strukturált üzleti modellel és világos vízióval rendelkeznek.

Ugyanakkor ezek között is előfordulhatnak ül is 3-4 esetben olyan struktúrális vagy jogi akadályok - például túlságosan felaprózódott tulajdonosi szerkezet vagy alapítói együttműködési nehézségek - amelyek nehezítik a befektetés megvalósítását, amelyek előzetes rendezést igényelnek.

Az egyetemi ökoszisztémából származó projektek sajátos jellemzői tovább színesítik a helyzetet. A cég tapasztalatai alapján megfigyelhető, hogy ezek a kezdeményezések gyakran nem rendelkeznek olyan üzleti szemlélettel, amely a szilárd technológiai és kutatás-orientált háttérrel párosulna. A projektek alkotói sok esetben kizárólag kutatási és szakmai nézőpontok szerint közelítik meg munkájukat, miközben a monetizáció, a piacosíthatóság és a befektetői megtérülés kérdései háttérbe szorulnak. Többségük ezeket a projekteket személyes, "szerelemprojektként" éli meg, így a gazdasági és üzleti megvalósíthatóság másodlagos fontosságúvá válik számukra.

Sok esetben tapasztalható, hogy az üzleti és technológiai tudás összehangolása hiányzik, ami pedig kulcsfontosságú lenne egy olyan projekt kialakításához, amely valóban befektetésre érett. A különböző szakterületek képviselőinek együttműködése – például technikai szakértők és üzleti orientációval rendelkező alapítók közötti szinergia – meglehetősen ritka, pedig az ilyen interdiszciplináris együttműködés új utakat nyithatna a sikerhez.

Jelenleg az egyetemek közötti, illetve egyetemen belüli strukturált kapcsolatépítés, kompetenciakiegészítés még gyerekcipőben jár, ugyanakkor ezen a téren egyértelmű fejlődési potenciál látszik"

- foglalta össze Hajnal Tamás.

Az OUVC rendkívül kedvező fogadtatásra lelt az Óbudai Egyetemen, azonban más felsőoktatási intézmények részéről eddig csupán sporadikus érdeklődés érkezett. Az utóbbi időszakban számos szakmai rendezvény és fórum valósult meg, ahol lehetőség nyílt a technológiatranszfer irodák képviselőivel való közvetlen eszmecserére.

Várhelyi Veszna hozzátette: „A találkozók során az OUVC csapata nyíltan felvetette az egyetemi ökoszisztéma előtt álló kihívásokat, mint például a kompetenciahiány, a piacra jutás nehézségei, illetve a jogi keretek rendezetlensége. Ezekre a problémákra léteznek megoldások, csupán időre van szükség ahhoz, hogy ezek a megoldások intézményi szinten is érvényesülhessenek.”

A kihívások ellenére pozitív példákból sincs hiány, sőt már több olyan startup is van, ami közvetlenül az Óbudai Egyetem hallgatóihoz köthető: az OUVC egyik fő célkitűzése az innovációs potenciállal rendelkező, ám strukturálatlan vagy félkész projektek azonosítása, támogatási pályára állítása, és annak elősegítése, hogy üzletileg fenntartható vállalkozásokká váljanak. Az ökoszisztéma elindult az építkezés útján.

Az egyetemen tanult Nyírő Marcell is, az Outfino nevű mesterséges intelligencia alapú öltözködés segítő és közösségi platform alapítója. A fiatal startupper ruhavásárlás közben nem tudta eldönteni, hogy melyik darab állna neki a legjobban, ezért létrehozott egy olyan applikációt, ami az AI segítségével pontozza az összeállított szetteket és szöveges értékelést is ad.

"Bár az ötlet ebben a fázisban még sem piacképesnek, sem üzletileg kiforrottnak nem volt nevezhető, már eljutott arra a szintre, hogy megmutassam barátoknak, ismerősöknek, és elkezdjem begyűjteni a visszajelzéseket. Ezek alapján továbbfejlesztettem a prototípust, ami végül felkerült a App Store-ba és a Google Play Store-ra is. Egy streetwear tematikájú eseményen - amelynek közösségéhez én magam is kötődöm - be is mutattam az alkalmazást. Ennek hatására rövid időn belül több száz felhasználó csatlakozott, akiktől nagyon sok értékes feedbacket kaptam" - mondta Nyírő Marcell a kezdetekről.

Az Outfino számára az áttörés egy jelentős esemény keretében valósult meg, amikor Nyírő személyesen találkozott az Óbudai Uni Venture Capital csapatával az OUVC egyik rendezvényén. Ezt követően megkezdődött a befektetési folyamat, amely során bár az áprilisra tervezett verzió nem került nyilvánosságra, a helyzet valójában kedvező fordulatot hozott. Ez az időszak lehetőséget biztosított arra, hogy a koncepciót alaposan átformálják és újraélesszék, figyelembe véve a valós felhasználói igényeket.

"Elképesztően inspiráló volt számomra, hogy amikor elkezdtünk közösen dolgozni, Marcellnek még egyetlen forint bevétele sem volt az ötletéből. Ennek ellenére úgy szervezte meg a napját, hogy kétszer nyolc órát tudjon szentelni a projektre. Ez önmagában is rendkívül erős üzenetet közvetített számomra. Megadtuk neki a bizalmat, mert hitünk volt benne, hogy olyan alapító, aki képes kezelni a felmerülő nehézségeket, és sikeresen veszi majd az akadályokat." - osztotta meg Várhelyi Veszna.

Az Outfino küldetése, hogy mind a B2B, mind a B2C piacon jelentős növekedést érjen el. Kifejezetten a kisebb, streetwear és TikTok-alapú brandek számára kínálnak innovatív megoldásokat, miközben már a nemzetközi terjeszkedés lehetőségeit is mérlegelik. Jelenleg 300 aktív felhasználóval büszkélkedhetnek, de ambiciózus céljuk, hogy novemberig 5000 előregisztrált felhasználót és legalább öt B2B partneri megállapodást kössenek.

Az alkalmazás legfrissebb verziója forradalmasítja a divat és a közösségi média találkozását, tökéletesen illeszkedve a streetwear kultúrához. A felhasználók naponta értesítést kapnak, amely arra bátorítja őket, hogy készítsenek egy stílusos fotót az aktuális öltözetükről. Ezekkel a napi pillanatokkal lehetőség nyílik versenyezni különböző divatirányzatokban, felfedezni mások szettjeit és inspirációt meríteni. Emellett a képeket könnyedén megoszthatják barátaikkal külső platformokon, mint például üzenetküldő alkalmazások vagy közösségi média oldalakon. Az applikáció így nem csupán egy öltözködéssegítő eszköz, hanem egy élő divatközösség középpontjává is válik.

Emellett, bár a kezdeti fókusz a stílustanácsadásra és az outfit-összeállítás segítésére helyeződött, idővel világossá vált, hogy ez inkább egy "behúzó" funkcióként szolgál. A valódi felhasználói elköteleződést és visszatérést a közösségi interakciók, a márkakövetés és a vizuális inspirációk adják. Ez a márkák számára lehetőséget ad úgynevezett "dropok" létrehozására, amely során új termékeket dobnak piacra.

Nyírő Marcell hangsúlyozta, hogy az alkalmazás működése olyan pszichológiai mechanizmusokra alapoz, amelyeket a szubkultúra már régóta alkalmaz, viszont digitális formában még nem teljesen kiaknázottak. Egy jó példa erre a "drop" funkció, amelyet a márkák jelenleg főként TikTok Shopping vagy Shopify platformokon valósítanak meg, és ennek konverziós aránya körülbelül 1,9%-ra rúg. A kihívás abban rejlik, hogy az új termékek híre csupán a követők 22-28%-ához jut el. Az Outfino célja, hogy ezen a területen jelentős javulást érjen el, egy közvetlen, elkötelezett közösségi tér megteremtésével.

Nyírő Marcell hozzátette, hogy az Outfino alapvetően exitorientált stratégia mentén épül, célja, hogy a cég öt éven belül értékesíthetővé váljon.

Related posts