Villanyautó-krízis: több gyártó üzem parkolópályára állította a termelést.
Az elektromos járművek iránti gyenge kereslet következtében a Volkswagen drámai döntéseket hoz, és október első hetében néhány németországi gyárában leállítja a gyártósorokat. Ezzel párhuzamosan a Stellantis Autóipari Egyesülés is csökkenti a termelést hat európai létesítményében.
Német sajtóértesülések szerint a vártnál kisebb kereslet miatt a Volkswagen-csoport átmenetileg szünetelteti több elektromos hajtású modelljének gyártását a németországi üzemeiben.
Az Automotive News hírei szerint a zwickaui gyárban október 6-tól egy teljes hétre leáll a villanyautók gyártása, így az Audi Q4 E-tron modell sem fog készülni, mivel az amerikai vámok súlyosan befolyásolják a termelést. Ezen kívül a drezdai gyár gépsorai is szünetelni fognak a hónap első hetében.
A Bloomberg szerint a Volkswagen ID4-es és ID7-es típusokat gyártó üzemében csökkentették az alkalmazottak munkaidejét és várhatóan itt is több napra leállítják a termelést.
a Stellantis Autóipari Egyesülés, amely olyan neves márkákat képvisel, mint az Alfa Romeo, Citroën, Fiat és Peugeot, úgy döntött, hogy csökkenti a termelést hat európai gyártóüzemében. E döntés hátterében az európai piaci környezet változásai állnak. Az InfoRádiónak nyilatkozó, az Autó című szaklap főszerkesztő-helyettese kiemelte, hogy a gyenge kereslet és a felhalmozódott készletek are a fő okai a vállalat lépéseinek, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a piaci helyzet folyamatosan változik, és a Stellantis figyelemmel kíséri az új lehetőségeket is.
Nem gyárbezárásokról van szó, csupán arról, hogy az érintett üzemekben a termelés ideiglenes felfüggesztéséről született határozat.
Ahogy megfogalmazták, ha ezek a gyárak végleg bezárnák kapuikat, az a Stellantis "európai létét" is megkérdőjelezné. Két olasz, két spanyol, egy francia és egy lengyel gyártóegységben várhatóan egy-két hétre leállítják a termelést, így nem kell attól tartani, hogy az ott dolgozókat elbocsátanák. Az alkalmazottakat ebben az időszakban kényszerszabadságra küldik.
Krepsz Zoltán kifejtette, hogy a legnagyobb kihívást jelenleg az jelenti, hogy míg az európai autópiac gyakorlatilag stagnál – augusztusig csupán 0,3 százalékos növekedést mutattak az új autók eladásai – addig a Stellantis csoport esetében több mint 6,5 százalékos csökkenést tapasztaltak. Ez azt jelenti, hogy a vállalatnál több autót gyártanak, mint amennyit el tudnak adni, és a kereslet hiánya miatt kénytelenek voltak leállítani a termelést, hogy fenntartsák a gyártás hatékonyságát.
A Stellantis olasz vezérigazgatója, Antonio Filosa, hangsúlyozta, hogy a jövő érdekében alaposabb és átfogóbb stratégiát szükséges kidolgozni. Kiemelte, hogy minden szegmensben növelni kell a hatékonyságot, és olyan ügyfélközpontú autótípusokat kell fejleszteni, amelyek pontosan illeszkednek a piaci igényekhez. Filosa azt is elismerte, hogy a minőség jelentős javítása nélkül a fejlődés nem valósítható meg, és tudatában van annak, hogy a vásárlók elvárják ezt a színvonalat, különösen a folyamatosan emelkedő árak fényében - tájékoztatott Krepsz Zoltán.
Az Autó című szaklap főszerkesztő-helyettese úgy véli, hogy az új vezérigazgatónak komoly kihívásokkal kell szembenéznie, mivel a Stellantis 2025 első félévét 2,3 milliárd eurós veszteséggel zárta. Ebből a hatalmas összegből 300 millió euró származik az amerikai importvámok következményeként.
A német médiában kiemelik, hogy a legnagyobb autógyártók döntéseit nagymértékben befolyásolják a növekvő gyártási költségek, amelyekkel Németországban kénytelenek szembenézni. Eközben az európai piacon a kereslet továbbra sem érte el a koronavírus-járvány előtti szintet, ami tovább bonyolítja a helyzetet. Ugyanakkor...
A kínai gyártók egyre nagyobb kihívások elé állítják a nagy márkákat.
A Volkswagen irányítása és a szakszervezeti vezetők decemberben megállapodtak arról, hogy 2030-ig évente 700 ezerrel csökkentik a konszern németországi gyártási kapacitását, valamint 35 ezerrel mérséklik a munkavállalók számát. A zwickaui gyárból a következő három évben több modell gyártása átkerül Wolfsburgba, ugyanakkor a jövőben is a korábbi Trabant-gyár területén felépített új létesítményben fogják gyártani az Audi Q4 Etron-t. Ezen a helyszínen egy autó-újrahasznosítási projekt is megvalósul majd.





