Vihar közeleg a brit vadászgépgyártás világában - jogvédők kifejezik aggodalmukat Az Egyesült Királyság vadászgépgyártása újabb kihívásokkal néz szembe, és ez aggasztó jeleket von maga után. A jogvédő szervezetek egyre inkább felszólalnak, figyelmeztetve


A BAE Systems a brit kormány helyett a nemzetközi megrendelésekre helyezi a hangsúlyt, ezzel gyakran háttérbe szorítva az emberi jogokkal kapcsolatos aggályokat. A jövő kihívásaira válaszolva, hogy lépést tartson versenytársaival, egy hatodik generációs vadászgép kifejlesztésén dolgozik.

Nagy-Britannia egykor virágzó hadiipari központjában csendes, de aggasztó válság kezd kibontakozni. Lancashire Warton városában, a Ribble folyó partján, a BAE Systems impozáns csarnokában a Typhoon (Tájfun) vadászgép gyártása, amely immár két évtizede az Egyesült Királyság légierejének alapköve, gyakorlatilag leállt. Bár a vadászgép továbbra is kulcsszerepet játszik a brit védelmi struktúrában, jövője egyre inkább kétségessé válik. A Unite szakszervezet figyelmeztetése szerint a gyártás megszüntetése komoly veszélyt jelent a magasan képzett mérnöki szakértelem elvesztésére. Ugyanakkor a BAE Systems, a brit hadiipar egyik meghatározó szereplője, optimistán tekint a jövőbe, bízva abban, hogy új exportügyletek révén biztosítani tudja a termelés folyamatosságát - számol be róla a The Guardian.

Richard Hamilton, a Typhoon-programért felelős igazgató a múlt héten a gyárban úgy nyilatkozott: "nagyon bizakodó" új megrendelések tekintetében - igaz, nem a brit kormány részéről. Ehelyett Törökországot, Katart és Szaúd-Arábiát próbálja rávenni a vásárlásra, ami akár egy évtizedre is biztosíthatná a wartoni gyártósorok jövőjét.

Az Eurofighter Typhoon egy modern, negyedik generációs, sokoldalú vadászgép, amely a BAE Systems, az Airbus és a Leonardo közötti szoros együttműködés eredményeként jött létre. Ez a csúcstechnológiájú repülőgép több nemzet légierejében is aktívan szolgál, bizonyítva sokoldalúságát és megbízhatóságát a modern hadviselésben.

A Typhoon vadászgép tökéletes példája annak, hogyan próbálták az európai országok megőrizni saját vadászgép-gyártási kapacitásaikat anélkül, hogy a gazdasági hatalom szintje elérné az Egyesült Államokét. Az Egyesült Királyság, Németország, Olaszország és Spanyolország az 1990-es évek során együttesen döntött az Eurofighter projekt keretében való együttműködés mellett, amely lehetővé tette a költségek megosztását a résztvevő nemzetek között. A gép baloldali részeit Olaszországban, míg a jobboldalit Spanyolországban állítják elő. A középső törzs Németországban készül, míg a motor terveit a brit Rolls-Royce készítette. Az első törzseket Samlesbury-ben építik, mindössze fél órányira Wartontól keletre. Minden egyes Typhoon gép szerelését egy fővállalkozó végzi a négy résztvevő ország egyikében, a brit oldalról ez a feladat a BAE Systems-re hárul. Egy 2011-es költségvetési bizottsági jelentés szerint a Typhoon egy példányának költsége 73 millió font, ami 126 millió fontra emelkedik, ha a fejlesztési költségeket is számításba vesszük.

Azonban a BAE Systems a jövőre is készül, itt fejleszti a Tempest (Vihar) névre keresztelt következő generációs vadászgép, amelyet 2027-ben emelnének először a levegőbe. A program a brit ambíciók szimbóluma: hogy az ország továbbra is katonai nagyhatalom maradjon, és hogy életben tartsa több mint egy évszázados repülőgépgyártási örökségét.

A Tempest egy új, jövőbe mutató, hatodik generációs vadászgép, amelynek fejlesztésében a BAE Systems áll élen. Az új légijármű célja, hogy integrálja a legkorszerűbb technológiákat, mint például a lopakodó képességeket, az érzékelők fúzióját és a pilóta nélküli társak alkalmazását a harci műveletek során. A Tempest várhatóan 2035 körül lép be a szolgálatba, és fokozatosan váltja majd le a Királyi Légierő (RAF) állományában jelenleg használt Typhoonokat.

Keir Starmer brit miniszterelnök a múlt hónap során bejelentette, hogy a védelmi költségvetést a GDP 3,5 százalékára növelik, ezáltal összhangban lépve a NATO-szövetségesek elvárásaival. Azonban ez a növekedés - amelyet a nemzetközi segélyek vitatott csökkentése révén finanszíroztak - nem sikerült csillapítani az Egyesült Királyság jövőbeli vadászgép-gyártási képességeivel kapcsolatos aggodalmakat.

A brit kormány múlt hónapban tett bejelentése, miszerint 12 darab amerikai gyártmányú F-35A típusú, nagy hatótávolságú lopakodó vadászgépet vásárol, tovább fokozta a kételyeket. Ezek a gépek nemcsak a légi hadviselés terén nyújtanak előnyöket, hanem nukleáris fegyverek hordozására is alkalmasak, ezzel jelentősen megerősítve az Egyesült Királyság nukleáris kapacitását. Ráadásul a brit kormány további 15 darab F-35B típust is rendel, amely a függőleges felszállás és leszállás képességével bővíti a flotta sokoldalúságát.

A Lockheed Martin felelős a vadászgépek gyártásáért, míg a BAE Systems biztosítja a kommunikációs, navigációs és radarrendszereket, amelyek elengedhetetlenek a repülőgépek működéséhez. Az F-35B változat ára akár 109 millió dollárra is rúghat, míg az F-35A esetében a költségek körülbelül 83 millió dollárra tehetők. Érdekesség, hogy az Egyesült Királyság a program keretében végzett munkáknak körülbelül 15 százalékát valósítja meg.

Richard Hamilton, a Typhoon-program vezetője úgy véli, hogy Törökország, Katar és Szaúd-Arábia akár 100 új Typhoon vadászgépet is megrendelhetne. Emellett lehetőség van arra is, hogy körülbelül 50 gépet a brit határokon kívül szereljenek össze.

Hamilton hangsúlyozta, hogy a kormánynak sürgősen kötelezettséget kellene vállalnia a meglévő Typhoon vadászgépek modernizálására, ami magában foglalná a legújabb elektronikai rendszerek integrálását. Ez érintheti a korszerű radarok, titkosított kommunikációs eszközök és a pilóták számára fejlettebb kijelzők bevezetését is.

Az exportmegrendelések könnyedén hozhatnak pénzügyi előnyöket a brit kormány számára, még akkor is, ha az Eurofighter sohasem teljesítette maradéktalanul az exportálással kapcsolatos várakozásokat. Ugyanakkor ezek az üzletek olyan kompromisszumokra kényszerítik a kormányt, amelyek révén olyan országok támogatását kell megszereznie, amelyekkel az emberi jogi visszaélések miatt folyamatosan éles kritikák foglalkoznak.

Törökország, bár a NATO szövetségi rendszerének tagja, Recep Tayyip Erdoğan elnök vezetésével egyre inkább a tekintélyelvűség irányába mozdul el, miközben politikai ellenfeleit súlyos börtönbüntetésekre ítéli. Katar, amelynek története különösen árnyékos az emberi jogi visszaélések szempontjából, kiemelkedően problémás a vendégmunkásokkal való bánásmódja és az azonos neműek közötti kapcsolatok kriminalizálása miatt. Szaúd-Arábia, amely a legnagyobb megrendelője a fegyvereknek, 2018-ban nemzetközi elítélés célpontjává vált Dzsamál Hasogdzsi újságíró brutális meggyilkolása után. Az amerikai hírszerző ügynökségek nyilvánosságra hozott megállapításai szerint a gyilkosság mögött Mohammed bin Szalmán szaúdi koronaherceg állt. Ezt követően Németország évekig blokkolta Szaúd-Arábia Typhoon vadászgépek beszerzését, ám a helyzet 2022-ben megváltozott, amikor Németország a Hamász Izrael elleni offenzíváját követően újra megnyitotta az utat a fegyverkereskedelem előtt.

A brit kormány a múlt hónap folyamán egy jelentős legfelsőbb bírósági döntés keretében világossá tette, hogy az export lehetőségei felülírják az emberi jogokkal kapcsolatos aggályokat. Tiltakozó aktivisták arra figyelmeztettek, hogy a kormány tagjai törvénysértést követnek el azzal, hogy lehetővé tették az Egyesült Királyság számára, hogy folytassa az F-35-ös repülőgépekhez szükséges alkatrészek szállítását, amelyeket Izrael a gázai civilek bombázására használ fel.

A brit kormány jogi képviselői hatékonyan érveltek amellett, hogy az Egyesült Királyság F-35 programban betöltött szerepének megőrzése prioritást élvez, még a fegyverkivitel-ellenőrzési törvények betartásának vagy az ország azon kötelezettségének fényében is, hogy megakadályozza a gázai népirtást.

Az export szerepe is rendkívül fontos lesz a Tempest programban, amely egy újabb közös vállalkozás az Egyesült Királyság, Olaszország és Japán között. Ez a gép a hatodik generációs vadászgépek közé fog tartozni, és a fejlett technológiai megoldásai még jelenleg is fejlesztés alatt állnak. A Typhoon és az F-35 a negyedik, illetve ötödik generációs vadászgépek példái, amelyek megelőzték ezt a legújabb projektet.

A projektet vezető közös vállalatban - amelyet nemrég Edgewingnek neveztek el - egyenként 33,3 százalékos részesedéssel rendelkezik a BAE, a Leonardo és a Japan Aircraft Industrial Enhancement Co. Felmerültek a találgatások, hogy más országok is csatlakozhatnak a projekthez, különösen Szaúd-Arábia, amely kulcsfontosságú exportpiac az Eurofighter Typhoon vadászgép számára. A Rolls-Royce Holdings Plc motorgyártó és az MBDA rakétagyártó cég is segíti a prototípus fejlesztését - teszi hozzá a Bloomberg.

"A program üteme valóban páratlan" - nyilatkozta Herman Claesen, a BAE Systems Future Combat Air Systems ügyvezető igazgatója keddi sajtótájékoztatóján. "Ha sikerül tartanunk a jelenlegi ütemtervet, akkor az elsők között leszünk, akik a hatodik generációs képességet kínálhatják az exportpiacon" - tette hozzá bizakodva.

A Tempest vadászgép, más néven a globális harci légi program (GCAP) prototípusa, három-négy méterrel hosszabb a Typhoon-nál. Tágas, aerodinamikus formája lehetővé teszi a fegyverek rejtett elhelyezését, így jelentősen csökkenti a radarok általi észlelhetőséget. Emellett bőséges üzemanyagtartályai garantálják a rendkívül hosszú hatótávolságú küldetések lebonyolítását.

A Tempest exportlehetőségei ismét központi szerepet töltenek be a kezdeti költségek indoklásában. Az Egyesült Királyság 2021 óta már több mint 2 milliárd fontot fordított a Tempest programra, és a parlament védelmi bizottságának becslése szerint a következő tíz évben ennél is jelentősebb, több mint 12 milliárd font forrást terveznek e célra biztosítani.

Related posts