Valódi kényszerházasság jöhet létre a Honda és a Nissan között.

A globális autóipar jövője nem zárja ki az egyes gyártók közötti összeolvadásokat és felvásárlásokat. Ezt a folyamatot megélhetjük egy természetes fejlődési úton, mint ahogyan a Volkswagen Csoport is folyamatosan bővült, vagy a közelmúltban a Stellantis szövetsége révén. Ugyanakkor a kényszerű egyesülések is felerősödhetnek, és ennek egyik figyelemre méltó példája lehet, ha a Honda és a Nissan között valóban létrejön egy partnerség.
December 18-án robbant be a köztudatba a hír, miszerint a Honda és a Nissan egyesülésének lehetősége felmerült. Bár eddig egyik vállalat sem erősítette meg ezt a hírt, a két japán autógyártó már egy ideje szoros együttműködésben áll egymással. Elemzők között akadnak olyanok is, akik szerint a fúzió nem csupán elkerülhetetlen, de kifejezetten előnyös lépés lenne. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez az egyesülés nem a természetes fejlődés eredménye lenne, hanem inkább egy tudatos előrelépés a piaci kihívásokra adott válaszként.
A Honda és a Nissan egyesülése a piaci kényszerek következményeként valósulhat meg. Mindkét japán autógyártó jelentős teret vesztett az utóbbi években Kínában és az ázsiai régióban. A Nissan helyzete különösen aggasztó, hiszen Észak-Amerikában és Európában is komoly visszaesést tapasztal. Jelenleg a vállalat nem képes lépést tartani a kínai konkurensekkel az elektromos járművek szegmensében. A Honda helyzete valamivel kedvezőbb, azonban ha a Nissan-nal közösen erősödnek, akkor sokkal versenyképesebbé válhatnak a globális piacon.
A Teikoku Databank legfrissebb felmérése alapján Japán autóipari ellátási lánca 2023 májusában körülbelül 60 ezer céget foglalt magában. Az összes üzleti tranzakció értékét 42 billió jenre (270 milliárd dollárra) becsülték, ami a nominális GDP 7%-ának felel meg a 2023-as pénzügyi év során.
A Japan Automobile Manufacturers Association adatai szerint az iparág több mint 5 millió embert foglalkoztat, ami a teljes munkaerő 8 százalékát jelenti - írja a Reuters.
A fenti adatok alapján nem kérdés, mennyire fontos Japán számára egy erős autóipar. Éppen ezért kívánatos lehet a gazdaság számára még egy erős, akár még a Toyotával is versenyképes autógyártó létrejötte a Honda és a Nissan összeolvadásával. A két gyártó együttesen a harmadik legnagyobba utóipari konszern lenne a Toyota és a Volkswagen Csoport mögött a legyártott autók számában.
A japán autóiparban a Toyota emelkedik ki a legnagyobb hangzavarhoz a villanyautókra való drasztikus áttérés lehetséges következményeivel kapcsolatban. Akio Toyoda, a vállalat elnöke, októberben figyelmeztetett arra, hogy a kizárólag elektromos járművek elterjedése komoly munkahelyi veszteségeket okozhat az iparágban, különösen a beszállítók és a munkavállalók számára. A Toyota már régóta hirdeti a "többutas" megközelítést, amely magában foglalja a hibrid és hidrogénüzemű autók gyártását is, a tisztán elektromos modellek mellett.
Eikei Suzuki, a Liberális Demokrata Párt képviselője és a Honda-gyár székhelyének számító Mie prefektúra parlamenti tagja kifejezte optimizmusát azzal kapcsolatban, hogy a Honda és a Nissan együttműködése hozzájárulhat a két vállalat nemzetközi versenyképességének fokozásához.