Tarlós István: Még sosem találkoztam olyan tisztességtelen beszámolóval, mint amilyet most olvastam, a 35 éves pályafutásom során.

Az egykori főpolgármester, Tarlós István, megkeresésünkre reagálva kifejtette véleményét a 4-es metró járműveinek beszerzésével kapcsolatos szerződésekről, amelyek következtében a fővárost súlyos pénzbírsággal sújtották. Tarlós hangsúlyozta, hogy bár az eljárás az ő mandátuma alatt indult, a problémás megállapodások még Demszky Gábor városvezetése idején születtek. "Nem elvesztettük, hanem éppen ellenkezőleg, visszaszereztük a pénzt" - nyilatkozta a korábbi városvezető, ezzel is hangsúlyozva saját szerepét a helyzet kezelésében.
„Soha életemben nem találkoztam ilyen szintű tisztességtelenséggel a beszámolók terén” – nyilatkozta lapunknak Tarlós István, Budapest korábbi főpolgármestere, reagálva arra a hírre, amely szerint a 4-es metró járműbeszerzései miatt 4,1 milliárd forintos bírságot szabtak ki a fővárosi önkormányzatra. A 2010 és 2019 között a fővárost irányító politikai vezető kiemelte, hogy „érdemes lenne alaposan áttekinteni a több mint 100 oldalas OLAF (Európai Csalás Elleni Hivatal) jelentést, amelyben a dátumok és a megállapítások világosan beszélnek.”
Ahogy megírtuk mi is korábban, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság (EUTAF) 2017-ben indított eljárása alapján 4,1 milliárd forintos büntetést szabott ki a fővárosra a 4-es metró szerelvényeinek a beszerzése miatt. Az eljárás ugyan 2017-ben indul, a szerződéseket még a Demszky Gábor vezette fővárosi önkormányzat kötötte meg, a pénzügyi korrekció pedig ezek miatt jelenik meg Budapest költségvetésében.
A mostani büntetés hátterében álló szerződések mindegyike jóval 2010 előtt, a Demszky-korszak alatt jött létre. Ráadásul a legjelentősebb megállapodásokat nemcsak 2010, hanem már a 2006-os önkormányzati választások előtt megkötötték.
- emelte ki Tarlós István, majd kiegészítette, hogy ezeket a szerződéseket egyáltalán nem terjesztették a közgyűlés elé abban az időszakban.
"Amikor 2010-ben átvettük a város irányítását, világossá vált, hogy 2009-re minden szerelvénynek meg kellett volna érkeznie. Ezzel szemben Magyarországon csupán egyetlen példány volt elérhető, ráadásul annak sem állt rendelkezésére típusengedély" - hangsúlyozta a volt főpolgármester.
Tarlós István az Alstom-üggyel kapcsolatban felidézte, hogy a francia multinacionális vasúti gyártó válallatra büntetőjogi megállapítást tett az OLAF, mindezt a 2010 előtt kötött szerződések miatt.
Mi radikálisan átalakítottuk azt a megkötést az Alstomnál, amely a vis maior kitételt tartalmazta, miszerint ha egy szerelvény nem rendelkezik típusengedéllyel, akkor annak ellenére is kötelező kifizetni az árát. Ez a rendelkezés gyakorlatilag azt jelentette, hogy ha egy szerelvény örökre a garázsban marad, mivel a város sosem használja, akkor is pénzügyi terhet jelentett. Ezt a szabályt mi eltöröltük. Érdekesség, hogy a típusengedélyeket nem az Orbán-kormány, hanem a Bajnai-kormány alatt tagadták meg a hatóságok, így azt sem lehet mondani, hogy a Demszky Gábor vezette időszakra lett volna jellemző az engedélyek elutasítása.
- árulta el. Tarlós István sérelmezte, hogy az említett cikkben "háromszor is félrevezető kontextusban használták a nevét", miközben Demszky Gáborról csak annyit írtak, hogy az ő idejében kezdődtek el a 4-es metró munkálatai.
A Budapestet 2019-ig irányító főpolgármester hangsúlyozta, hogy az OLAF-jelentés az ő ciklusuk idejére nem tett semmilyen észrevételt a 4-es metró szerelvényeinek a beszerzésével kapcsolatban.
"Amikor mi irányítottuk a fővárost, már több mint 1200 többletkövetelés halmozódott fel. Hatalmas kötbéreket kellett alkudnunk, és szinte egy éven át küzdöttünk e problémákkal. Végül sikerült 36 milliárd forintot visszanyernünk Budapest számára. Ezeket a módosításokat a közgyűlés és a kormány is jóváhagyta. Felháborító, hogy mindezekről a cikk valamiért nem tesz említést" - fejtette ki Tarlós István, hangsúlyozva, hogy ők nem veszítettek, hanem visszaszerezték a főváros pénzét, amit az illetékes szakminisztérium is megerősített egy hivatalos levélben.
A büntetésre reagálva Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója kifejtette, hogy "teljesen elfogadhatatlan, hogy olyan eljárás következményeként szabjanak ki milliárdos bírságot, amelyről a városvezetés eddig semmiféle információt nem kapott. Ráadásul minden törvényben előírt határidő már régen lejárt." Hozzátette, hogy a fővárosi vezetés jogi lépéseket tervez az ügyben.