Milyen használt autó lehet a legoptimálisabb választás számunkra?


"Ne kelljen rá költeni." Ez a vágy sokak szájából elhangzik, különösen a választások idején, de sajnos egy ilyen használt autó nem létezik. Mi segítünk abban, hogy mit érdemes figyelembe venni a választás során.

Amíg egy autómárkának volt egy kisautója R5-Polo-Micra méretben, egy kompakt autója, amekkora a mai 308, a Mazda3 vagy az Astra és egy ennél nagyobb szériája, esetleg egy nyitható tetős modellel meg egy terepjáróval kiegészítve, a választék könnyen áttekinthető volt.

Manapság a vezető autómárkák kínálata szinte kizárólag az SUV modellekre összpontosít, amelyek között találhatunk városi változatokat, kisebb, közepes és igazán tágas kiviteleket, sőt, néhány esetben dinamikusabb tetőívek is elérhetők. A kisautó szegmensben ott vannak a kompakt, illetve a felnőttebb megjelenésű modellek, míg a kupék között választhatunk két- vagy négyajtós verziók közül, és a választék itt is szinte végtelen.

A motorverziók terén is hasonló a helyzet. Különböző típusú autók állnak rendelkezésre: a benzines, dízel- és gázüzemű modellek mellett az utóbbi évtizedben megjelentek a modern elektromos járművek is. Ha valaki hibrid megoldásra vágyik, kínálatban szerepelnek a 12 és 48 voltos segédhibrid rendszerek, amelyek önindító-generátoros rásegítéssel működnek. Emellett vannak teljes hibrid autók, amelyek nagyfeszültségű elektromos motorral bírnak, valamint a külső töltésű akkumulátorral rendelkező teljes hibrid modellváltozatok is.

Ugyanezt szeretné, de összkerékhajtással? Az is van, milyen legyen? Időleges vagy állandó 4×4, tisztán villanymotoros vagy hagyományos mechanikus? Mai fejlettségi fokán az autóipar nemcsak a szükségleteket képes kielégíteni, nemcsak az igényekre képes többféle jó választ adni, de a vágyakat is teljesítheti.

A helyzet az autókínálat színessége miatt kicsit olyan, mint egy varázslatos cukorkabolt, ahol a polcokon sorakozó csokibogyók, gumicukrok és egyéb finomságok annyira vonzóak, hogy az ember szinte képtelen dönteni a sokféleség láttán. Az autóvásárlás világában ez nem új jelenség, hiszen a használt autók piaca is olyan hatalmasra nőtt, hogy a megfelelő választás megtalálása igazi kihívást jelent. A CarNet elemzése szerint a bőséges kínálat csak még inkább megnehezíti a vásárlók dolgát, hiszen a döntés folyamatát jelentősen lelassítja a rengeteg lehetőség.

Sokan választanak használt autót költséglapon, tehát a kocsival szerintük várható kiadásokkal kalkulálva. Cikkünkkel abban adunk tanácsot, hogy mivel jár egy kompakt autó és egy ennél egy számmal nagyobb, középkategóriás modell fenntartása.

Ahogy az használt autók életkoruk előrehaladtával egyre inkább elveszítik eredeti fényüket, úgy a tényezők, amelyek az értéküket meghatározzák, is jelentősen megváltoznak. Az idő múlásával a karosszéria mérete, a motorteljesítmény, a hajtás típusa, vagy akár a felszereltségi szint már nem bír olyan nagy jelentőséggel. A régebbi modellek esetében a piaci értéket sokkal inkább a várható fenntartási költségek befolyásolják, hiszen az autók öregedésével a karbantartás és a javítás igénye nő, ami a potenciális vásárlókat is egyre inkább foglalkoztatja. Az árcsökkenés mértéke tehát szorosan összefonódik a jövőbeli költségekkel, amelyek a használat során felmerülhetnek.

Ezért van az, hogy 20 éves korában egy prémium autó nem ér többet, mint egy kisebb, egyszerűbb jármű. A hat-nyolchengeres nagyautók ugyanis simán elérhetők annyiért, vagy akár még olcsóbban, mint az alsó-középkategóriás modellek. Érdekes, hogy újonnan ezek a luxusautók sokszorosába kerültek azoknak a használt autóknak, amelyek ugyanabban az ársávban mozognak. Ezt a mintát bátran alkalmazhatjuk brit, francia, japán, koreai, olasz és német modellek esetében is. Az E87-es és az 1-es BMW, valamint az E65-66-os 7-es sorozat éppúgy beleillik ebbe a keretbe, mint a Kia Rio és Kia Opirus, a Mazda3 és a Mazda CX-7, vagy akár a Lancia Musa és a Lancia Thesis.

Nézzük meg egy reális autópár példáját, amely benzines szívómotorral működik! Az egyik egy használt Toyota Auris 1.6, míg a másik egy Toyota Avensis 1.8. Mindkettő 11 éves, ami szép kort jelent számukra. Kerekítsük le a két autó közötti árkülönbséget félmillió forintra; ebben a korban valószínűleg ennyivel többet kell áldozni a nagyobb modellre. Azonban érdemes megjegyezni, hogy ez az árkülönbség idővel eltűnik, és az Avensis értékvesztése ennyivel nagyobb lesz a hosszú távú használat során, míg rövid távon az eltérés kisebb.

A két autó éves karbantartásának díjában, várható javítási költségeikben a nagyon hasonló motorkonstrukció, az azonos márka és az egyformán nagyszériás gyártás miatt nem várható érdemi különbség, ami a döntést befolyásolná.

2014-es modellként a gépjárműadó mindkét autóra kilowattonként 230 forint, ami már egy ideje a motorteljesítmény alapján kerül megállapításra, nem pedig az autók súlya szerint. Az Auris 1.6 esetében a gépjárműadó 22 310 forint, míg az Avensis 1.8-ra 24 840 forintot kell fizetni. Így az éves adóterhek között 2530 forint a különbség: az Avensis tulajdonosa ennyivel költ többet a 108 kW-os, 147 lóerős motorja után, mint az Auris 1.6 gazdája a 97 kW-os, 132 lóerős motor esetén.

Kétféleképp hasonlíthatjuk össze használt autók üzemanyagigényét. 100 km-re a szabvány szerinti átlagfogyasztás 5,9 liter a kompakt autó és 6,5 liter a középkategóriás modell esetében. Érdemes inkább a valós benzinigényüket jobban tükröző, közúti átlagfogyasztásukkal számolni, ami a Spritmonitor.de tankolási naplói alapján átlagosan 6,9, illetve 7,5 liter.

A különbség 6 deciliter 100 kilométeren, ami éves szinten, 15 ezer kilométer futásteljesítmény mellett, körülbelül 3-4000 forintnyi költséget jelent. Ebből a pénzből manapság már nemhogy egy jó fagyit, de még egy tíz gombócos fagyis tálat sem tudnánk megengedni magunknak!

„Hogyan fogom ezt a parkolóhelyet megközelíteni?” - merül fel néha az autóvásárlók fejében, amikor egy nagyobb jármű volánja mögé ülnek. Azonban ez csupán egy megszokás kérdése, és gyakran inkább egy pszichológiai gát, mintsem valódi akadály. A különbség az autók hossza között jellemzően nem olyan jelentős, hogy valóban ezen múlna egy parkolóhely sikeres elfoglalása vagy a csalódás.

Maradva az autók világánál, a példaértékű modellek között találunk egy ötajtós Aurist, amely 433 centiméter hosszú. Ezzel szemben a kombi változat 456 centiméterre nyúlik, míg a lépcsőshátú Avensis hossza 471 centiméter. Ez összesen 38, illetve 15 centiméter különbséget jelent, tehát az autó előtti és hátsó részen 19-19, illetve 7,5-7,5 centiméternyi eltérés figyelhető meg. Azok számára, akik nem támaszkodnak első-hátsó kamerákra a parkolás során, általában nem okoz problémát, hogy ne álljanak túl közel a többi autóhoz, így ezt a különbséget nem is érzékelik. Ám ha egy jármű ránézésre nagynak tűnik, az érzés nem csökken, még akkor sem, ha a parkolóhelyek 95%-ára valójában könnyedén be lehet állni vele.

Még 1990 környékén egy felső-középkategóriás német nagyautóhoz felárat kellett fizetni az ötfokozatú váltóért, míg a kompakt modellek esetében a kormányrásegítés még az ezredfordulóig is opcióként szerepelt. 2005-ös kisautókban pedig előfordulhatott, hogy nem voltak felszerelve blokkolásgátlóval.

Ahogy egy autó öregszik, úgy a felszereltségi szint közötti eltérések is egyre szembetűnőbbé válnak a különböző méretkategóriák között. Például egy 3-4 éves kis- vagy kompakt autó már általában rendelkezik azokkal az alapvető extrákkal, amelyeket elvárunk tőle. Ezzel szemben, ha összehasonlítunk egy 2003-as Ford Mondeót egy kortárs Focusszal, vagy egy akkori Merivát a C Vectrával, vagy akár a Peugeot 206-ost a 407-essel, akkor a kisebb autók esetében gyakran erőteljes felszereltségi hiányosságokat tapasztalhatunk. Ez különösen igaz lehet a magyar piacon forgalomba helyezett, helyi igényekhez igazított példányokra, amelyek nem a nyugati országokból importált használt autók.

Az autó használati értéke szempontjából kulcsfontosságú, hogy a kormány mennyire állítható: négy irányba mozgatható-e, vagy csupán fel-le, esetleg egyáltalán nem állítható. Emellett figyelembe kell venni az ülésmagasság állításának lehetőségét, valamint a kormányszervó jelenlétét is. Kellemetlen, ha az első oldalüvegeket kézzel kell tekergetni, vagy ha az utasülésen kell átbújni, hogy ezt megtehessük. Jó hír, ha van hátsó elektromos ablakemelő, amely lehetővé teszi, hogy gyorsan átszellőztessük a tűző napon felforrósodott autót. Télen különösen hasznos a fűthető első szélvédő, amely gyorsan eltünteti a jéghártyát, így a reggelek sokkal kellemesebbé válnak, és ugyanez vonatkozik az ülésfűtésre is, ami igazi kényeztetés a hideg hónapokban.

Hosszabb utazások során kulcsfontosságú, hogy az autó kényelme a lehető legmagasabb szintű legyen. Az automatikus légkondicionáló, amely precízebben szabályozza a hőmérsékletet, jelentős mértékben hozzájárul a komfortérzethez, szemben a hagyományos, kézi beállítású rendszerekkel. Emellett a vezető oldali állítható deréktámasz is nagyban fokozza a kényelmet, hiszen megfelelő alátámasztást biztosít a hosszú utakon. Az élvezetes zenei élmény érdekében pedig egy komolyabb audiorendszer válthatja fel a dobozhangú megoldásokat, így a zenehallgatás is sokkal élvezetesebbé válik.

A passzív biztonsági eszközök, mint az övfeszítők, överő-határolók, valamint az oldal- és függönylégzsákok, talán csak egyetlen alkalommal kerülnek igazán középpontba: amikor baleset történik. Ezen innovatív megoldások jelenléte döntő szerepet játszhat abban, hogy valaki életben marad-e egy súlyos ütközés után, és ha igen, akkor milyen mértékű maradandó sérülésekkel kell szembenéznie, vagy van-e esélye a teljes felépülésre. Az autók kényelmi és biztonsági felszereltsége kulcsfontosságú tényező, amelyben a prémium kategóriás modellek általában jelentősen felülmúlják a kisebb és olcsóbb járműveket.

Aki a hasonló motortechnikával rendelkező kisebb és nagyobb autókat hasonlít össze, például két közös nyomócsöves dízelt vagy két szívó benzinest, más típusokkal és márkákkal is kísérletezve, észreveheti, hogy a nagyobb, többet fogyasztó, de gazdagabb felszereltséggel és magasabb biztonsági szinttel bíró autó ára éves szinten kevesebb mint 100 000 Ft különbséget mutat, ha az éves futásteljesítmény 15-20 ezer kilométer körül mozog.

Related posts