Cím: A nemi egyenlőség még mindig távol: Az álláshirdetések rejtett csapdái a nők számára A valódi nemi egyenlőség elérése még mindig csak egy távoli célként lebeg előttünk. A munkaerőpiacon számos olyan álláshirdetéssel találkozhatunk, amelyek a nők hát

Egy európai emberi jogi szervezet megállapította, hogy a Facebook álláshirdetéseket megjelenítő algoritmusa nemi alapú diszkriminációt alkalmaz. A szakértők szerint ez fontos mérföldkő a technológiai óriáscégek elszámoltathatósága szempontjából- írja a CNN.
A Holland Emberi Jogi Intézet február 18-i döntésében kimondta, hogy a Facebook algoritmusa erősíti a nemi sztereotípiákat azzal, hogy a holland női felhasználóknak főként 'tipikusan női szakmákat' jelenít meg. Az Intézet szerint a Meta vállalatnak, a közösségi platform tulajdonosának figyelemmel kellett volna kísérnie és korrigálnia kellett volna az algoritmust ennek megelőzése érdekében.
A Global Witness nemzetközi nonprofit szervezet alapos vizsgálata nyomán született meg a döntés, amely feltárta, hogy Hollandiában és öt másik országban a Facebook álláshirdetései gyakran a történelmi nemi sztereotípiákra építve célozzák meg a felhasználókat. Például a szerelői állásokat főként férfiaknak ajánlották, míg az óvodapedagógusi pozíciókat elsősorban női felhasználóknak mutatták be.
A Holland Emberi Jogi Intézet februári döntése alapján megállapította, hogy a Meta Platforms Ireland Ltd., amely a Facebook hirdetéseit irányítja Európában, nem tudta igazolni, hogy hirdetési algoritmusai mentesek a tiltott nemi alapú diszkriminációtól. A holland hatóságok hangsúlyozták, hogy a Facebooknak sürgősen felül kell vizsgálnia hirdetési rendszereit, hogy megakadályozza a további diszkriminációt.
Bár a Holland Emberi Jogi Intézet határozata nem rendelkezik jogi kötelező erővel, a szakértők véleménye szerint, amennyiben az ügy további bonyodalmakba torkollik, a bíróságnak érdemes lesz figyelembe vennie az Intézet által tett megállapításokat. Anton Ekker, egy holland ügyvéd, arra figyelmeztet, hogy a döntés akár bírságok kiszabásához, vagy az algoritmusok módosítását célzó intézkedésekhez is vezethet.
A döntés különösen aktuális, hiszen a Meta nemrégiben bejelentette, hogy leállítja sokszínűségi, méltányossági és befogadási kezdeményezéseit, és emellett jelentős változtatásokat eszközöl a gyűlöletkeltő tartalmakra vonatkozó szabályzataiban. A Global Witness kritikája alapján elfogadhatatlan, hogy a vállalat az Egyesült Államokban végrehajtott algoritmus-változtatásokat nem terjesztette ki globális szinten.
A Meta az elmúlt évtizedben számos diszkriminációs váddal szembesült, különösen az Egyesült Államokban, ahol lakhatási, foglalkoztatási és hitelhirdetésekkel kapcsolatos perek indultak ellene. Ennek eredményeként a vállalat módosította algoritmusát ezekre a hirdetésekre vonatkozóan az USA-ban, de a változtatásokat nem vezette be világszerte.