Lehetséges, hogy Magyarország saját HÉV-járműveket fejlesszen és gyártson?


Bár eddig még nem fordult elő hasonló helyzet, Lázár János érdekes kihívásnak titulálta. Mindenesetre van rá igény.

Magyarország kötöttpályás járműparkja átlagosan 40-60 éves korosztályba tartozik, és a járművek 80%-a már túl van életciklusa jelentős részén. Ezért elérkezett az idő, hogy új motorvonatokat, mozdonyokat és vagonokat szerezzünk be. Lázár János építési és közlekedési miniszter kiemelte, hogy hazánkban van kötöttpályás járműgyártás: a Magyar Vagon, amely elsősorban karbantartással és javítással foglalkozik, de potenciálisan képes HÉV-szerelvények gyártására is. Jelenleg éppen Egyiptom számára szállít vasúti kocsikat.

Az a kérdés merül fel, hogy ha a HÉV-ek gyártását nekik bíznánk, vajon képesek lennének-e megvalósítani? Ez egy izgalmas dilemma...

- fogalmazott a szakminiszter.

A kormány célja mindenesetre az, hogy a Budapesten elkölthető uniós forrásból az összes HÉV-vonalat felújítsa, hazai forrásból pedig új szerelvények vásároljon. Erre már csak a törések és meghibásodások miatt kieső kapacitás miatt is égetően szükség lenne, ezért a MÁV-csoport elrendelte az összes rossz állapotú HÉV-szerelvény felújítását. Lázár János szerint ezzel tartható lesz a menetrend, és az utasok biztonságát is garantálni tudják a 2025-ös évben. Emlékezetes, hogy tavaly októberben komoly kapacitáscsökkenés volt a csepeli vonalon, és a kiszivárgott járatritkítási terv miatt ki is rúgták a MÁV-HÉV vezérigazgatóját.

Az idei első negyedév során fontos döntések születnek a HÉV-hálózat korszerűsítési munkálatainak ütemezéséről, és várhatóan még ebben az évben elindítják az első közbeszerzési pályázatokat a pályaszakaszok felújítására. E lépések elengedhetetlenek ahhoz, hogy 2026-ra megkezdődhessen a HÉV rekonstrukciója. Amennyiben valamilyen okból kifolyólag ezeket a lépéseket nem hajtják végre időben, Magyarország kockáztatja az erre a célra rendelkezésre álló uniós támogatások elvesztését.

A Fővárosi Önkormányzat szakbizottsági ülésén tavaly októberben Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója azt javasolta, hogy vizsgálják meg a hannoveri villamosok bevetésének átmeneti lehetőségét a csepeli HÉV vonalán.

Lázár János a sajtótájékoztatóján kérdésre válaszolva megjegyezte, hogy

A témával kapcsolatban konkrét döntés még nem született. Szakértői források szerint lapunk értesülései alapján a kormányzati elvárások valóban érzékelhetők a Magyar Vagon irányába, azonban jelenleg a társaság nem rendelkezik a szükséges kapacitásokkal a HÉV-szerelvények önálló gyártásához. Ezt a folyamatot csak úgy lehetne megvalósítani, ha egy technológiai licencadó partner vállalná a prototípus elkészítését, valamint a típusengedély megszerzését. Csak ezután lenne lehetséges a sorozatgyártás helyben történő lebonyolítása.

Related posts