Középiskolai optimalizálás: Besztercebánya megye adminisztratív átalakulások küszöbén Besztercebánya megyében a középiskolák jövője új irányvonalakat vehet, mivel több jelentős adminisztratív változás várható. Az oktatás strukturális reformjai nemcsak a


Besztercebánya megye sem maradt ki a középiskolai hálózat korszerűsítésének folyamatából, akárcsak az ország többi megyéje. Az új tanévtől kezdődően 13 középiskolai kampusz létesül, és mindezek mellett egyetlen szak sem szűnik meg, sőt, új képzési lehetőségek is bevezetésre kerülnek. A részletekkel kapcsolatban Juhász Péter megyei alelnököt kérdeztük.

A Besztercebányai Megyei Önkormányzat (BBSK) képviselői az előző év végén hivatalosan is jóváhagyták a 2025-ös pénzügyi tervet, valamint a megyei konszolidációs csomagot, amely magában foglalja a középiskolai hálózat hatékonyabbá tételét.

A 2025/2026-os tanévtől kezdődően több oktatási intézmény összevonásra kerül, ami 13 új kampusz létrejöttét jelenti. Ezekben összesen 29 középiskola egyesül az adminisztráció szintjén. A megyei önkormányzat ezentúl 41 középiskola fenntartójaként működik majd, ami csökkentést jelent a jelenlegi 57 fenntartott intézményhez képest.

Juhász Péter megyei alelnök közölte, hogy a jóváhagyott regionális oktatási és képzési stratégia tulajdonképpen adminisztratív változásokat hoz majd a középiskolák életébe. Kettő kivételével nem zárnak be iskolákat, az oktatási intézmények székhelye megmarad és a szakok sem szűnnek meg.

Juhász Péter kifejtette, hogy az összevonási folyamat szükségessége alapvetően abból a tényből fakad, hogy húsz évvel ezelőtt a megye iskoláiban 40 ezer diák tanult, míg napjainkban ez a szám mindössze 17 ezerre csökkent. Az oktatási intézmények jelenlegi működése nem hatékony, és jelentős anyagi veszteségeket okoz, mivel a megye kénytelen pótolni a diákhiány miatt keletkező költségkiesést.

Juhász Péter hangsúlyozta, hogy a folyamatnak számos szempontból van kiemelkedő jelentősége. Kiemelte, hogy az egyik fontos aspektus a nemzetiségi kérdések kezelése, míg a másik alapvető cél az, hogy sehol ne zárjanak be iskolákat. Ezen alapelvek figyelembevételével igyekeztek úgy kialakítani a rendszert, hogy az érintettek számára a lehető legkevésbé legyen megterhelő.

Jelenleg a helyzet úgy alakult, hogy mindenki a megszokott pozíciójában marad, ameddig csak lehetséges. Számos alternatíva felmerült, hogy milyen irányba érdemes elmozdulni. Lunter megyeelnök teljes mértékben a helyi képviselőkre bízta, hogy minden egyes régióban és járásban ők határozzák meg, mi lenne a legmegfelelőbb megoldás, és mit tartanak elfogadhatónak vagy éppen ellenkezőleg, elfogadhatatlannak – fejtette ki az alelnök. Az iskolahálózatot érintő bármilyen módosítást ezentúl a megyei testületnek szükséges jóváhagynia.

Besztercebánya megyében biztosítják, hogy minden iskola megőrizze működését, és az intézmények nevei is változatlanok maradnak. Az összes olyan épület, amely eddig oktatási célt szolgált, a jövőben is ezt a szerepet fogja betölteni. Két kivétel azonban akad: az újbányai Kereskedelmi és Szolgáltató Szakközépiskola fokozatos leépítése várható, amely végül a zsarnócai Szakközépiskolával való egyesüléshez vezet. Emellett egy másik gimnázium is érintett Gyetván, ahol a diákok egy közeli ingatlanba költöznek át. E változások révén a megye jelentős gazdasági megtakarításokat remél.

Losoncon a diákok alacsony létszáma miatt a Kereskedelmi Akadémiát összevonják a Winkler Oszkár Építőipari Szakközépiskolával.

Rimaszombatban izgalmas változások várják a diákokat, hiszen az Ivan Krasko Gimnázium, amely kétnyelvű, szlovák és magyar oktatást kínál, összeolvad a szintén kétnyelvű Kereskedelmi Akadémiával. Az oktatás a megszokott épületekben fog továbbra is zajlani, így a diákok a familiaritás érzésével vághatnak neki az új kihívásoknak. Fontos tudni, hogy az intézmények nevei a diákok bizonyítványain is megmaradnak, így a hagyományok és az identitás megőrzése továbbra is biztosítva lesz az új keretek között.

Rimaszombatban új szakközépiskola fog létrejönni, mint a nyustyai szakközépiskola fiókintézménye, amely kifejezetten az épülő ipari park igényeire készíti fel a jövő szakembereit. A projekt a helyi munkaadók, például a Winkelmann Building + Industry Slovakia, a MAD SR s.r.o., a Gemermilk s.r.o. és a Roller, spol. s r.o. közreműködésével valósul meg, ezzel biztosítva a képzés relevanciáját és a gyakorlati tudás megszerzésének lehetőségét. A nyustyai szakközépiskola már évek óta része a duális oktatási rendszernek, amely lehetővé teszi a diákok számára, hogy közvetlenül a munkahelyeken szerezhessenek tapasztalatokat. Rimaszombatban indított szakképzések – mint a szerszámkészítő, gépkarbantartó, elektromérnök és női ruházat szabó – szorosan illeszkednek a munkaerőpiaci kereslethez, és a jövő szakmai kihívásaira készítik fel a fiatalokat.

Juhász Péter hangsúlyozta, hogy az összevont iskolák nem fognak megszűnni, és minden intézmény saját helyén, önálló egységként fog tevékenykedni, azonban közös irányítás alatt. Pénzügyi szempontból ez azt jelenti, hogy minden iskola külön költségvetéssel dolgozik, amíg egy esetleges felsőbb határozat más megoldást nem javasol.

A kiegyensúlyozottság elérése az elsődleges cél, ezért az iskolai tanácsok kialakítására is nagy hangsúlyt fektetnek. Senki sem szeretné elnyomni a másikat; minden intézmény mellett működik egy bizottság, amely a helyzet rendezéséért és a folyamatok irányításáért felelős. Bár ez a helyzet kényszerűségből adódik, és nem örvend a legnagyobb népszerűségnek, Juhász Péter kiemelte, hogy ha elegendő számú diák állna rendelkezésre, akkor nem lenne szükség ilyen intézkedésekre.

Related posts