"Hanna, a TikTok-on népszerű matektanárnő, úgy véli, hogy a tudás és az információ gyakran háttérbe szorul, amikor egy lány osztja meg őket."

Soha nem képzeltük volna, hogy a közoktatásban (sajnos) sokszor megvetett matek ennyire szórakoztatóvá válhat. Hanna különleges tehetsége, hogy a politikai blődségeket, a párkapcsolati kérdéseket és az űrtartalmi tortaszelet-elosztás rejtelmeit matekpéldákká alakítja, valódi élménnyé varázsolja a tanulást. Interjú.
Ha valaki azt gondolná, hogy egy matematikával foglalkozó TikTok-csatorna csupán a kockák és számok világára korlátozódik, érdemes megnéznie Hanna videóit! A Montessori-módszert alkalmazó fiatal matektanár ugyanis rendkívül érthetően, sőt, hiánypótló módon tárgyalja a matematikát. Olyan izgalmas és sokszínű témákat elemez, mint például:
Nyilvánvaló, hogy Hanna megoldásai – kezdve az elsővel – nem csupán a párkapcsolatok megmentésére képesek, hanem egy randi sikerét is garantálhatják. Ha valakinek pedig fura, hogy a videók mögött mintha társadalmi vonatkozások is lapulnának, az nem meglepő; Hanna csatornáján mindig "véletlenül" akkor tűnnek fel bizonyos témák – mint például az említett zebra –, amikor azok éppen a belpolitikai színtér középpontjába kerülnek.
A tanárnő mindig készen áll, hogy belevágjon a dolgok sűrűjébe, még akkor is, ha csak ritkán adódik alkalom, hogy egy politikus valóban összehozzon valami értelmetlent. Ilyen helyzetekben pedig a matematikusok számára igazi kincsesbánya nyílik meg: a logika és a számok segítségével könnyedén feltérképezhetjük a zűrzavart, és világosan bemutathatjuk, mennyire eltávolodott az igazságtól. Ez a kihívás különösen izgalmas, hiszen a matematika nem csupán egy tudományág, hanem a valóság mögötti mélyebb összefüggések feltárásának eszköze is.
Hanna megosztja velünk a női lét kihívásait, és külön videót szentel annak, hogy bemutassa a kegyetlen kommentek árnyoldalát, amelyekkel nap mint nap szembesül. Ezzel nemcsak a saját tapasztalatait osztja meg, hanem egy fontos diskurzust is kezdeményez a női hangok védelméről és megerősítéséről. A csatornája mindezek ellenére rendkívül értékes, mert autentikus és bátor üzeneteket közvetít, amelyek inspirálják a nézőket, hogy merjék kifejezni magukat és harcoljanak a diszkrimináció ellen.
Megkerestük Hannát, aki őszintén mesélt nekünk arról, mi hajtja, hogy bírja, nehéz e nőként érvényesülni mint matematikus és matematikusként érvényesülni mint nő. Kiderült az is, hogy nem ciki felnőttkorban elkezdeni az osztás-szorzást, és nincs olyan, hogy "matekos agy", legfeljebb matekos szocializáció van.
42 ezer követőd van jelenleg a TikTokon. Cél, hogy még többen legyenek? Vagy inkább a saját örömödre készíted ezeket a videókat?
A célom az, hogy az üzenetem minél szélesebb körben elérje az embereket. Éppen ezért kiemelkedően fontos, hogy már az újszülött korban is hangsúlyt fektessünk a gyerekek matematikai gondolkodásának és logikus észjárásának fejlesztésére. A videóim elkészítése számomra örömforrás, és mindig élvezettel tölt el, hogy új tartalmakat hozhatok létre. De ha nem lenne egy mélyebb cél a háttérben, valószínűleg nem fektetnék ennyi időt és energiát a munkámba. Szívből szeretném, ha egyre több okos, tudatos és kritikus gondolkodó lépne a világ színpadára – hiszen ezáltal sokkal boldogabb és szebb életet élhetnénk mindannyian.
Egy fél évvel ezelőtt közzétett videódban a hirtelen jött figyelem okozta nehézségekről osztottál meg gondolatokat. Azóta sikerült feldolgoznod ezt a helyzetet? Kialakítottál valamilyen új célt vagy elhatározást a jövőre nézve?
Igen, végre eljutottam odáig, hogy ne érezzem magam kellemetlenül, ha nem reagálok valakinek az üzenetére. Korábban ez zavart, mert úgy gondoltam, hogy "bunkóság" elhanyagolni másokat, de rá kellett jönnöm, hogy senki sem képes ennyi üzenetre és megkeresésre folyamatosan reagálni. A kommentek átfutását is átszerveztem, hogy ne vonjanak el túl sok időt a számomra igazán fontos dolgoktól. Persze, még mindig van hova fejlődni ezen a téren.
Nagyon sok munkád, projekted van párhuzamosan, sikerült megtalálni az egyensúlyt köztük?
Valójában nem könnyű a helyzet. Rengeteg dologra vágyom, de az időm, amit munkára tudok fordítani, messze elmarad a kívánttól. Például májusban költöztünk, és közben több felnőtt és gyerek csoportot is vezetek. Emellett van egy játékkölcsönzőm, és új üzleti folyamatokon dolgozunk. Nemrég zártam le a MontiMatek I. kurzusomat, amely a 3-8 éves gyerekek szüleinek szól, és ehhez egy ingyenes online előadás is készült. Nem szeretném csökkenteni az időmet a gyerekeimmel és a sportra sem. Az utóbbi két hónapban talán a videós tartalomgyártás szenvedett a legnagyobbat; alig tudtam néhány új videót készíteni.
A matematikai pálya még mindig férfias szakmának számít, és ez a tényező sokszor megnehezíti a lányok helyzetét. A szakmai közegben, legyen szó valós interakciókról vagy online kommentárokról, gyakran találkozhatunk ellenállással, sőt, néha nyílt tiltakozással is. Sokan tapasztalják, hogy a női jelenlétet nem mindig fogadják el, ami különböző hátrányokkal járhat: a támogatás hiánya, a sztereotípiák terhe vagy a szakmai előrelépés akadályai. Ez a helyzet egy kihívásokkal teli környezetet teremt, ahol a lányoknak nemcsak a tudományos teljesítményüket kell bizonyítaniuk, hanem az előítéletekkel is meg kell küzdeniük.
Persze. Egy nőnek sokkal nehezebb kitűnnie, ha nem csak a kinézetével akar figyelmet szerezni. Kevésbé ismerik el a tudást, információt, ha egy "kislány mondja", mert sokan huszonévesnek néznek. Kaptam olyan kommenteket, hogy "majd akkor hiszem el, ha egy férfi mondja", vagy hogy "te csak egy nő vagy, másodrendű a társadalomban". Nőként a matematikában vagy bármilyen tudományos, technikai területen sokszor nem a tartalmat, hanem az előadót kezdik el méricskélni - és ha az előadó fiatal nő, különösen, ha nem sablonos, "komolykodó" stílusban kommunikál, akkor sokan automatikusan kevésbé tartják hitelesnek, vagy csak szimplán leszólják.
Mi a helyzet a matematikához kapcsolódó előítéletekkel? Sokan úgy vélik, hogy a matematikai területen dolgozók introvertáltak, gyakran elzárkóznak a külvilágtól, és autisztikus vonásokkal rendelkeznek. Ezen kívül hajlamosak azt is gondolni, hogy kevésbé talpraesettek vagy szociálisan ügyesek.
Igen, léteznek még mindig sztereotípiák arról, hogy aki ezzel foglalkozik, az biztosan fura, stréber, nincsenek barátai vagy kevésbé életrevaló. Pedig valójában kevesen illenek bele ebbe a skatulyába - és a legtöbb zseniális elme eleve kilóg a sorból.
A mai fiatalok számára a különcség gyakran nemcsak hogy erény, hanem szinte életstílussá vált, amellyel könnyedén felkelthetem a fiatalabb generációk érdeklődését is.
A forma ugyanolyan lényeges szerepet játszik, mint a tartalom, mind szakmai, mind értékrendi aspektusból.
Ami igazán megfog, az az, hogy a hitelességnek számos arca létezik. A gyerekeknek és a felnőtteknek egyaránt fontos, hogy lássák: a matematika nem csupán egy unalmas, szürke terület, amit csupán a matematikai zsenik értenek meg. Ellenkezőleg, ez egy dinamikus tudomány, amely segít eligibilisen navigálni a világ bonyolultságában. Ha valaki nem érti a matekot, könnyen manipulálhatóvá válik. A matematika tehát nem csupán racionális gondolkodás, hanem egyfajta erő is. És ez a különleges "nyelv" valójában mindannyiunké, aki hajlandó felfedezni.
Az AI hatása a matematikai gondolkodásra és a matektanításra sokrétű és izgalmas kérdéseket vet fel. Egyesek szerint a mesterséges intelligencia fenyegetheti a matematikai készségek fejlődését, mivel a diákok könnyen rábízhatják magukat a gépekre, elkerülve a mélyebb megértést. Mások viszont úgy vélik, hogy az AI valójában segíthet a tanulásban, személyre szabott tanulási élményeket kínálva, amelyek motiválják a gyerekeket a számok világának felfedezésére. A kérdés tehát, hogy miként tudjuk kihasználni az AI adta lehetőségeket anélkül, hogy elhanyagolnánk a hagyományos matematikai alapok elsajátítását. Az AI nem csupán segédeszköz lehet, hanem inspiráló partner is, amely új módszereket és perspektívákat hozhat a tanulásba. Fontos, hogy a pedagógusok és a diákok is tudatosan használják ezeket az eszközöket, hogy a matematika iránti szeretet és a kritikus gondolkodás képessége továbbra is virágozzon.
Kétségtelen, hogy egyre inkább szükség van olyan szakemberekre, akik alaposan értik a matematikát. A jövőben elengedhetetlen lesz, hogy olyan egyének álljanak rendelkezésre, akik képesek továbbfejleszteni a meglévő rendszereket, és ehhez elengedhetetlen az alapos rendszerismeret, hogy megértsék, hogyan működnek, és milyen feladatokat látnak el. Optimistán tekintek a jövőbe, hiszen bízom benne, hogy a fiatalok matematikához való hozzáállása pozitívan változik. Az AI számos kreatív és lenyűgöző lehetőséget kínál, amelyeket a matematikai gondolkodás fejlesztésére is felhasználhatunk.
Bízom benne, hogy rengeteg csodás illusztrációt és példát tudunk majd bemutatni a gyerekeknek. Én személy szerint már nagyon várom, hogy elkezdhessem a "mesélés" folyamatát, mivel álmodozom egy olyan animációs sorozatról, ami népszerűsíti a matematikát és a tudományt, valamint izgalmas "matekos" meséket alkot a fiatalok számára. Jelenleg még csak képeket készítettem, de már alig várom, hogy ezeket életre kelthessem!
A közéleti kérdések és politikai nyilatkozatok feldolgozása rendkívül izgalmas és tanulságos lehet, különösen, ha humorral fűszerezzük meg. Az ilyen típusú videók nemcsak szórakoztatóak, hanem lehetőséget adnak arra is, hogy a nézők kritikusan gondolkodjanak a politikai eseményekről és a politikai szereplők megnyilvánulásairól. A humoros megközelítés lehetőséget ad arra, hogy a komoly témákat könnyedén közelítsük meg, így a közönség könnyebben befogadhatja az üzenetet. Ugyanakkor fontos, hogy a humor ne legyen bántó, és ne terelje el a figyelmet a lényegi problémákról. A politikai nyilatkozatok kifigurázása segíthet a nézőknek abban, hogy ráébredjenek a politikai retorika gyakran manipulatív természetére, és arra, hogy a politikai döntések hátterében milyen érdekek húzódhatnak meg. A negatív oldalát tekintve, a politikai humor és a kritika könnyen félreérthető lehet, és sokszor kiválthat indulatokat, különösen, ha a politikai hovatartozás érzékeny téma. Mivel a politikai diskurzus gyakran polarizált, nem mindenki fogja értékelni a humoros megközelítést, és előfordulhat, hogy néhány néző megsértődik. A közönség reakciói általában vegyesek. Sokaknak tetszik a szórakoztató és tanulságos tartalom, míg mások kritikával illethetik a stílust vagy a mondanivalót. Az interakciók során érdekes párbeszédek alakulhatnak ki, és ez segíthet a közönség bevonásában, valamint a politikai diskurzus élénkítésében. Összességében a közéleti kérdések humoros feldolgozása egy remek lehetőség arra, hogy tanítsunk, szórakoztassunk, és egyben felhívjuk a figyelmet a fontos társadalmi problémákra, de érdemes ügyelni a közelítés módjára és a közönség érzékenységére is.
Szerencsére nagyon pozitívak a reakciók ezekre a videókra, imádják a követőim, illetve rengeteg olyan emberhez ér el, akik egyébként nem is követnek, de ezekről megismernek. Nem igazán "lebuktatásról" van itt szó, hanem olyan emberi bakikról, amikre jobban kellene figyelnünk. Ha egy befolyásos személy szájából hangzik el megtévesztő, vagy helytelen információ: használjuk az eszünket és legyünk rá éberek. Szomorú, de van a magánéletben negatív oldala ennek, megvan az oka, hogy nem beszélek erről.
Hogyan teheted vonzóvá a matematikát a gyerekek számára? Lehetséges-e elérni azt is, hogy azok is megszeressék, akik eleve ellenállnak a tantárgynak? Talán a személyiségük játszik ebben szerepet, de lehet, hogy egy jól megválasztott módszer segítségével bárki számára élvezetessé tehető a matek?
Próbálom játékosan és gyakorlatiasan megközelíteni, sok fizikai szemléltető eszközzel, vagy olyan példákat hozok, ami a gyerekeket eleve érdekli. A szülőket leginkább a Montessori tanulmányaim által vegyített matektanítással tudom inspirálni ugyanerre. Rendszeresen tartok nekik ingyenes előadásokat és online kurzusokat, ezáltal "megsokszorozom" magamat. Több tanítványom is volt, akik nem szerették a matekot, de az én óráimat élvezték. Egyszer az egyik első órám végén azt mondta egy kislány, hogy "eddig nem szerettem a matekot, de most már szeretem". Ezek a legmeghatóbb visszajelzések.
Ha valaki felnőttként, már a formális iskolai kereteken túl kezd el érdeklődni a matematika iránt, az egy izgalmas és inspiráló út lehet! Íme néhány javaslat, hogy hol érdemes elindulni: 1. **Alapfogalmak áttekintése**: Kezdj a matematikai alapokkal. Ismerkedj meg a számokkal, műveletekkel és azok tulajdonságaival. Online kurzusok, mint például a Khan Academy, nagyszerű kiindulópontot jelentenek. 2. **Használj vizuális segédleteket**: A matematika sokszor elvontnak tűnik, de vizuális segédletekkel, például grafikonokkal és diagramokkal könnyebben megérthetők a fogalmak. Számos videó és alkalmazás áll rendelkezésre, amelyek segítenek a vizuális tanulásban. 3. **Alkalmazd a matematikát a mindennapi életben**: Próbáld meg beépíteni a matematikát a napi rutinodba. Számolj ki árakat, költségvetést, vagy akár próbálj meg megoldani logikai rejtvényeket. Ez segít abban, hogy a matematika ne csak elméleti tudás maradjon. 4. **Csatlakozz közösségekhez**: Keress olyan online fórumokat vagy közösségeket, ahol hasonló érdeklődésű emberekkel találkozhatsz. A közös tanulás, tapasztalatok megosztása motiváló lehet. 5. **Fedezd fel a különböző területeket**: A matematika széles spektrumot ölel fel, a geometriától kezdve a statisztikán át a számítógépes matematikáig. Próbálj ki különböző területeket, hogy megtaláld, mi érdekel igazán. 6. **Legyél türelmes önmagaddal**: A matematikai gondolkodás fejlesztése időt igényel. Ne csüggedj el a nehézségek miatt, és élvezd a tanulás folyamatát! 7. **Kövesd a szenvedélyed**: Ha valami különösen érdekel, mélyedj el benne! Legyen szó akár a matematikai elméletekről, alkalmazott matematikáról vagy a matematikai művészetről, fontos, hogy a tanulás örömet okozzon. Ezek a lépések segíthetnek abban, hogy felnőttként is élvezettel és hatékonyan merülj el a matematika világában. Ne feledd, az út a fontos, nem csak a cél!
Az alapok megteremtése kulcsfontosságú. Ha ezek az alapok hiányoznak, akkor rendkívül nehéz lesz bármilyen struktúrát felépíteni.
Úgy vélem, hogy minden egyes ember, aki elkötelezett a fejlődés és a tanulás iránt, megérdemli a tiszteletet és a támogatást, függetlenül attól, honnan indult.
Létezik olyan, hogy valakinek már késő elkezdeni, mert gyerekkorában nem állt rá az agya, nem tanították meg azt a gondolkodásmódot, ami ehhez kell?
Nincs olyan, hogy "már késő" - ez csupán egy mélyen gyökerező, de téves elképzelés. A matematika nem csupán a veleszületett tehetségtől függ, hanem egy olyan gondolkodásmód, amelyet bárki elsajátíthat. Az agyunk folyamatosan képes átkonfigurálni magát, így sosem késő új ismereteket szerezni. Igaz, hogy gyerekkorban az agyunk sokkal fogékonyabb, így kisebb erőfeszítéssel érhetünk el látványos eredményeket. Azok a készségek, amelyeket a hatékony matematikai tanulás során fejlesztünk - például a rendszerszemlélet, a problémamegoldás és a logikai gondolkodás - bármely életkorban tökéletesíthetők.
Felnőttkorunkra már képesek vagyunk tudatosan választani, hogy kitől és hogyan szeretnénk tanulni; míg gyermekkorunkban a szüleink, tanítóink és a minket körülvevő emberek határozzák meg a tanulási tapasztalatainkat. Az ő tudásuk és hozzáállásuk formálja a saját képességeink határait. Sok ember nem is magát a matematikától tart, hanem azokat a fájdalmas emlékeket, amelyek a matektanulás során érték őket: a megszégyenítést, a frusztrációt, a sietős tanulási helyzeteket, a magányos küzdelmeket, és a veszekedéseket a házi feladat körül. A probléma nem a matematikában rejlik, hanem a mögötte álló rendszerben. Azonban, ha megfelelő módszereket alkalmazunk és kitartóak vagyunk, akkor ezt a nehéz kapcsolatot újraépíthetjük. Ez nemcsak a matematikához való viszonyunkat javítja, hanem hozzájárul ahhoz is, hogy közelebb kerüljünk saját gondolkodásunkhoz és önmagunk megértéséhez.