Irán felett feszültség tapasztalható: az amerikai légierő repülőgépei a nukleáris robbanások nyomait kutatják az égen.

Miközben Izrael és Irán továbbra is csapásokat mér egymásra, útnak indult az amerikai légierő speciális repülőgépe, ami képes kimutatni a radioaktív elemek légköri jelenlétét.
Helyi idő szerint hétfőn este a nebraskai Offutt katonai légibázisról szállt fel az amerikai légierő WC-135R "Constant Phoenix" repülőgépe, az egyetlen olyan légi platform a világon, amelyet a levegőben lévő nukleáris anyagok felderítésére terveztek - számolt be róla az Interesting Engineering. A repülőgépet azért vetik be, mert Izrael az iráni nukleáris telephelyeket bombázta, Teherán pedig megtorlással fenyegetőzik.
Bár a Pentagon hivatalosan nem nyilatkozott a repülőgép bevetéséről, a polgári légiforgalmat figyelő szakemberek szinte azonnal felfigyeltek a gép felszállására.
A WC-135R az amerikai légierő egyik különleges képviselője, hiszen csupán két ilyen célra tervezett repülőgépből az egyik. Ami igazán egyedivé teszi, az az a tény, hogy ez a világ egyetlen olyan repülője, amely kifejezetten légköri mintavételre lett optimalizálva. Az Egyesült Államok valószínűleg aggasztónak tartja, hogy Irán, a feszültségek miatt, esetleg piszkos bombák bevetésére készülhet.
A begyűjtött minták alapos vizsgálata lehetővé teszi a nukleáris izotópok azonosítását, és ezek az eredmények kulcsfontosságúak lehetnek a nukleáris fegyverkísérletek vagy más, hasonló események megerősítésében.
A repülőgép lenyűgöző, 12 ezer méteres magasságban képes a légiközlekedésre, míg hatótávolsága eléri a 7400 kilométert, ami lehetővé teszi számára a széleskörű megfigyelések lebonyolítását. A szárnyfesztávolsága 40 méter, és a felszálló tömege meghaladja a 136 tonnát. Bár csúcssebessége 645 km/h, az Interesting Engineering megjegyzése szerint a repülőgép legfőbb feladata nem a sebesség vagy a manőverezhetőség, hanem a precíz mérési feladatok végrehajtása.
A Constant Phoenix-sorozat gépei kulcsszereplőkké váltak a történelem viharos eseményeiben. Ezek a fejlett eszközök nemcsak az amerikaiak számára nyújtottak információt a szovjet atomrobbantásokról, hanem a csernobili atomkatasztrófa alakulásának figyelemmel kísérésében is nélkülözhetetlenek voltak. A projekt gyökerei 1947-re nyúlnak vissza, és az első sikeres észlelés 1949-ben következett be, amikor egy WB 29-es repülőgép rögzítette az első szovjet nukleáris teszt jelét. E gépek munkája tehát nem csupán technikai előrelépést jelentett, hanem a nemzetközi feszültségek és biztonsági kérdések megértésében is döntő fontosságú volt.
Bár sokan az Izrael és Irán közötti feszültségekhez kapcsolják a gép felszállását, akadnak olyan vélemények is, amelyek szerint a repülőgép útvonala éppen egybeesik az amerikai katonai parancsnokság létesítményeivel és a rakétasilók feletti rendszeres járatokkal. Fontos megemlíteni, hogy a katonai repülőgépek esetében az útvonalakat nem lehet nyomon követni valós időben.
A felszállás előtti napokban az amerikai légierő figyelmeztető, 200 karakterből álló kódokat bocsátott ki, amelyek pontosan olyanok, mint amiket nukleáris csapások esetén alkalmaznak.