Friss kutatások szerint a pedagóguspálya iránti érdeklődés folyamatosan növekszik a továbbtanulók körében. De mi áll ennek a hátterében? A Váci Napló Online legújabb cikkében feltárja, hogy a fiatalok számára mit jelent a tanári hivatás, és mi motiválja ő


A gyerekek jelentik a pedagóguspálya legnagyobb vonzerejét, míg hivatásuk társadalmi megbecsültségét a diplomaszerzés előtt álló fiatalok egy része alacsonynak tartja - derül ki az Apor Vilmos Katolikus Főiskola óvodapedagógus és tanító szakos hallgatói körében végzett felmérésből, amelynek eredményei sok ponton összecsengenek a nemzetközi kutatásokéval. A főiskolások többsége pedagógusként szeretne elhelyezkedni az alapszak elvégzése után, mindössze két százalékuk biztos abban, hogy más területen vállal majd munkát - olvashatjuk a főiskola sajtóközleményében.

Tízből nyolc hallgató pedagógusként szeretne dolgozni a diploma megszerzése után, 10-10 százalékuk azonban már most azt tervezi, hogy nem állami, hanem egyházi, magán- vagy alapítványi intézményben helyezkedik majd el. Az óvodapedagógus és tanító szakosok mindössze 2 százaléka gondolja úgy, hogy nem pedagógusként, hanem egészen más területen próbál szerencsét friss diplomásként - derül ki az Apor Vilmos Katolikus Főiskola online, nem reprezentatív felméréséből, amelyet az intézmény több mint száz óvodapedagógus és tanító szakos hallgatója töltött ki 2024 decemberében és 2025 januárjában.

2024-ben országos szinten figyelemre méltó, több mint 30 százalékos növekedésnek lehetünk tanúi a tanító szakra elsőként jelentkezők körében. Emellett az óvodapedagógus, valamint a csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzés iránti érdeklődés is jelentősen megnövekedett a korábbi évekhez képest. A váci és budapesti campusszal rendelkező Aporon, amely pedagógusokat és segítő szakembereket képez, szintén kiemelkedő eredményeket ért el: tavaly a tanító szakra történő jelentkezések száma rekordszámot ütött meg, hiszen tíz éve nem volt ilyen magas az első helyen választott szakok között.

Miért éppen pedagógusképzés? Mert a tanítás nem csupán egy hivatás, hanem egy életre szóló elköteleződés. A pedagógusképzés lehetőséget ad arra, hogy formáljuk a jövő generációját, és hozzájáruljunk a társadalom fejlődéséhez. A tanárok nemcsak tudást adnak át, hanem értékeket, inspirációt és támogatást is nyújtanak a fiatalok számára. Ez a pálya kihívásokkal teli, de rendkívül jutalmazó is, hiszen a tanítók mindennapi munkájuk során láthatják a növendékeik fejlődését és sikereit. A pedagógusképzés során nemcsak szakmai tudást, hanem empátiát, kreativitást és problémamegoldó képességeket is elsajátítunk, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy valódi hatást gyakoroljunk a diákok életére. A pedagógusok kulcsszereplők a tudás átadásában és a fiatalok személyiségének formálásában, így ez a pálya nem csupán munka, hanem hivatás is.

A válaszok alapján a gyerekekkel való foglalkozás iránti szeretet kiemelkedő motivációként jelenik meg az Apor hallgatói pedagógusképzésre való jelentkezéskor. A megkérdezettek körében minden második válaszadó számára fontos tényezőként szerepelt, hogy az óvodai és iskolai munka könnyen összeegyeztethető a családi élettel és a gyermekneveléssel. Sokan hangsúlyozták, hogy a pedagógusi pálya választása nem csupán egy munka, hanem egy társadalmilag értékes hivatás, amely hozzájárul a közösség fejlődéséhez.

Az adatok azt mutatják, hogy a jövő pedagógusainak egy része a stabilitást a nevelési intézményekben látja: 17 százalékuk bízik benne, hogy óvodapedagógusként vagy tanítóként mindig biztos munkahelye lesz, így a munkanélküliség miatti aggodalom nem fogja őket hátráltatni. Ezen kívül a hallgatók egyharmada egy fontos személy inspirációjára döntött úgy, hogy ezt a pályát választja, míg 26 százalékuk diákként találkozott olyan kiemelkedő pedagógusokkal, akik példamutatásukkal szintén motiválták őket a tanári hivatás iránti elköteleződésre.

A kérdésre adott válaszok alapján csupán minden ötödik hallgató nyilatkozott úgy, hogy középiskolai tanárai bátorították őt a további tanulmányok terén. A válaszadók többsége arról számolt be, hogy tanárai nem formálták meg a szakválasztásukat; 17 százalékuk pedig úgy érezte, hogy a döntése vegyes fogadtatásra talált. Érdekes, hogy 7 százalékuk azt tapasztalta, hogy a pedagógusképzéstől inkább le akarták őket beszélni tanáraik.

Dinamikus vezető, barátságos és támogató tanári közösség, valamint együttműködő és elkötelezett szülők.

Milyen aggodalmak foglalkoztatják a jövő tanárait és óvodapedagógusait? A válaszadók közel 25%-a úgy véli, hogy szakmájuk alacsony társadalmi elismertséggel bír. Ezen kívül 19%-uk a lehetséges rossz kollegiális viszonyok miatt érez szorongást, míg 17%-uk a megoldhatatlannak tűnő pedagógiai kihívásoktól tart. Továbbá, 9-9%-ot képviselnek azok, akiket a jövedelem nagysága és a kedvezőtlen munkakörnyezet aggaszt.

Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora kifejti, hogy bár a pedagógusok között az óvodapedagógusok és tanítók élvezik a legnagyobb társadalmi megbecsülést, mégis figyelemre méltó, hogy a fiatalokban ezen hivatás iránti félelmek merülnek fel. E jelenség nemcsak tanulságos, hanem ösztönző is: arra ösztönöz minket, hogy szülők, oktatók, kollégák és döntéshozók közösen újraértékeljük a pedagógusi szerep fontosságát, és hangsúlyozzuk annak pozitív aspektusait a társadalomban.

A válaszokból világosan kiderül, hogy a fiatal szakemberek számára a pozitív munkahelyi légkör kiemelt jelentőséggel bír. A megkérdezettek 90 százaléka olyan óvodát vagy iskolát keres, ahol a nevelőtestület tagjai között harmonikus kapcsolat áll fenn. Emellett 80 százalékuk az empatikus, barátságos és rugalmas vezetőséget értékeli, míg 49 százalékuk a támogató, együttműködő szülőkre helyezett hangsúlyt. Továbbá, 45 százalékuk a megfelelő munkahelyi körülményeket is alapvető fontosságúként emelte ki.

Oszd meg ezt az információt, hogy mások is értesülhessenek róla!

Related posts