Az EU 18. szankciós csomagja jelentős lépést jelent Oroszország ellen, azonban a Kreml ügyes manőverezéssel még mindig találhat kiskapukat a szankciók elkerülésére.

Az Európai Bizottság által bevezetett szankciók hatékonyan célozhatják meg egyes egyéneket, vállalatokat és pénzintézeteket, ám egy egész ország esetében a korlátozások kijátszása viszonylag egyszerű feladat lehet. Az olcsó energia vonzereje sok ország számára oly erős, hogy még akkor is hajlandóak ezt kihasználni, ha ezzel konfliktusba kerülnek a nyugati világ elvárásaival.
Múlt héten lépett életben az Európai Unió 18. szankciós csomagja Oroszországgal szemben, mely többek között csökkenti a nyersolaj árplafonját hordónként 60 dollárról 47,6 dollárra, kiterjeszti az Északi Áramlat gázvezetékekre vonatkozó tilalmakat, és további orosz bankokat, illetve kőolajtermékeket sújt korlátozásokkal.
Az Európai Unió július 18-án fogadta el az új intézkedéseit, hogy fokozza a nyomást Moszkvára az ukrajnai konfliktus lezárása érdekében. Az olajárplafon csökkentése szeptembertől lép életbe, míg a 22 orosz bankra vonatkozó tranzakciótilalom augusztus 8-án vált hatályossá.
Kaja Kallas, az Európai Unió külpolitikai főképviselője kijelentette, hogy "az EU most hagyta jóvá Oroszország ellen az egyik legátfogóbb szankciós csomagját."
Bár az olajárplafon csökkentésének fő célja Oroszország gazdaságának meggyengítése, szakértők úgy vélik, hogy ez az intézkedés önmagában nem lesz elegendő ahhoz, hogy jelentős mértékben csökkentse a Kreml háborús kiadásait. Oroszország az uniós piac elvesztése után Kínába, Indiába és Törökországba irányította exportját, és árnyékflottájával könnyedén kijátsza a korlátozásokat. A Bizottság most éppen ezeket az országokat célozta meg, de nincs elegendő hatalma ahhoz, hogy nyílt konfliktust provokáljon a kormányokkal. A helyzetet bonyolítja, hogy ezek az államok a legnagyobb vásárlók, így egy-két vállalat szankcionálásával nem lehet komoly eredményeket elérni.
A pénzügyi korlátozások komoly kihívások elé állítják a nemzetközi üzleti tevékenységet, miközben a tranzakciós költségek is növekednek. Ugyanakkor a szakértők egyetértenek abban, hogy ezek a tényezők önmagukban nem képesek megakadályozni Oroszország külkereskedelmi tevékenységeit. A valódi áttörést az amerikai másodlagos szankciók bevezetése vagy az olajárplafon szigorúbb ellenőrzése hozhatja el.
A szankciós csomag tehát komoly lépés az EU részéről, de önmagában nem elegendő ahhoz, hogy kicsavarja a fegyvert a Putyin-rezsim kezéből.
Az Egyesült Államok nemrégiben egy figyelemre méltó lépést tett Moszkva irányába. Az amerikai kormány ideiglenesen felfüggesztett bizonyos szankciókat Oroszországgal szemben, hogy támogassa Donald Trump és Vlagyimir Putyin orosz elnök pénteki találkozóját Alaszkában. Ez a gesztus új lehetőségeket nyithat meg a két ország közötti párbeszédben.
A washingtoni pénzügyminisztérium Idegenvagyon-ellenőrzési Hivatala (OFAC) szerdán bejelentette, hogy különleges engedélyt bocsátott ki, amely augusztus 20-ig ideiglenesen felfüggeszti bizonyos Oroszország ellen bevezetett szankciókat. Ez az átmeneti mentesség kifejezetten azokat a tranzakciókat érinti, amelyek "szükségesek és közvetlenül összefüggenek" az alaszkai kormányközi találkozó lebonyolításával.
Az OFAC kiemelte, hogy a felfüggesztés nem vonja magával blokkolt vagyon feloldását.