A BMW, a CATL és a BYD gyárainak 2025-ös megérkezése jelentős hatással lehet a magyar gazdaságra. Bár a beruházások várhatóan növelni fogják a munkahelyek számát és a gazdasági aktivitást, a profitok valószínűleg nem maradnak az országban. A Pénzcentrum e

Idén három jelentős gigaberuházás, a debreceni BMW- és CATL-gyár, valamint a szegedi BYD-üzem indítja el a termelését. Ezeket a projekteket már évek óta előkészítik, és várhatóan jelentős mértékben hozzájárulnak a magyar gazdaság fejlődéséhez. A Magyar Nemzeti Bank alaposan elemezte a helyzetet, és részletes számításokat végzett annak érdekében, hogy feltérképezze, milyen hatásokkal jár majd a három üzem működésének megkezdése.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss elemzése szerint a három gigagyár összesen körülbelül 7300 új munkahelyet teremt az idei évben. A termelés fokozatos növekedésével 2026-ra már 15 ezer fölötti létszámra számítanak, míg 2029-re akár 24 ezer főre is emelkedhet a dolgozók száma. A hvg.hu által felfedezett jelentés alapján az MNB úgy véli, hogy 2025-re országos szinten 4700 fővel nő a foglalkoztatottak száma ezeknek a gyáraknak köszönhetően a tavalyi évhez képest. Ugyanakkor a legrosszabb forgatókönyv szerint idén akár 14 ezerrel is csökkenhet a magyar munkaerő, mivel a nyugdíjba vonulók száma meghaladja a munkaerőpiacra belépő fiatalokét, így a foglalkoztatottság növekedése csak fokozatosan várható.
Az MNB elemzése alapján a BMW, a CATL és a BYD összesen 2025-re 0,6 százalékpontos növekedést prognosztizál a magyar gazdaság teljesítményében. 2026-ra ez az érték már 0,8 százalékpontos emelkedést ígér. Azonban a tervezett kapacitások fokozatos kiépítése miatt a hozzáadott érték később csökkenni fog: 2030-ra várhatóan csupán 0,1 százalékpontos növekedésre lehet számítani a három gyártó által. Ezen időszakra a három üzem közvetlen hozzájárulása a magyar GDP-hez eléri az 1,4 százalékot, míg a beszállítók további 0,9 százalékponttal növelik a gazdasági teljesítményt.
A jegybank álláspontja szerint a profit jelentős része valószínűleg a külföldi tulajdonosok zsebében köt majd ki, amit a hazai gazdaság nem élvezhet. Emellett a kifizetett bérek egy része sem a magyar munkavállalóknál fog megjelenni. Az MNB kifejezetten rámutat arra, hogy "a megtermelt hozzáadott értékből a tőkejövedelem jelentős része, valamint a munkajövedelem egy része is külföldi érdekelt felekhez kerülhet".
A BMW-gyár építése novemberben fejeződött be, a gyár évi 150 ezer autós kapacitása továbbra is tervben van, de annak elérése a piaci kereslettől függ. A BYD a gyártás felfuttatását az év végén kezdi meg Szegeden. A hvg.hu szerint a CATL-nél már ősszel megindult a termelés, hamarosan a második gyártósor is elindul.