Budapesten felfedeztük a legújabb Tesla csodát: beugrottunk a stílusos, fénycsíkokkal díszített friss Model Y-ba!


Felejthetetlen dizájn, kiemelkedő teljesítmény, megnövelt hatótáv, csendesebb működés és korszerű technológia – ezek a kulcsszavak jellemzik a Tesla Model Y frissített verzióját, amely a világ egyik legkeresettebb autójának számít. Most pedig megosztjuk veletek az első személyes élményeinket a modellről.

A Tesla 2020-ban mutatta be a Model 3 szedán felfújt testvérét, a Model Y szabadidő-autót, amely azóta már több mint 3,5 millió példányban talált gazdára. 2023 óta a Model Y nem csupán a legkedveltebb elektromos jármű a piacon, hanem a legnagyobb mennyiségben értékesített személyautó is világszerte.

Az olcsó esztergomi Suzukik által dominált teljes magyar piacot ugyan még messze nem uralja a Model Y, de az elektromos autókét nagyon is: 2025-ben ebből a villanyautóból fogyott itthon a legtöbb, és a második helyen is egy Tesla, a Model 3 tanyázik.

Nemrégiben egy lenyűgöző, 1500 kilométeres túrán jártunk, amely több országot is érintett, és most örömmel jelenthetjük, hogy megérkezett a Model Y frissített, facelift verziója. A Budapestre látogató Juniper nevű újítás egyik korai példányával találkozhattunk, és lehetőségünk nyílt alaposan megismerkedni vele testközelből.

A dizájn terén a legszembetűnőbb újítás a jármű elejét díszítő vékony fénycsík, amely könnyedén eszünkbe juttathatja a Cybertruck és a Cybercab vonalait. Ez az elegáns részlet nem csupán a fényképeken, hanem a valós életben is lenyűgöző látványt nyújt.

A hagyományos fényszórók most egy új helyet találtak maguknak: az optimalizált lökhárító alsó részébe kerültek, ahol egy innovatív, nagyfelbontású kamera is megjelent. Ez a kamera nemcsak a kiváló látási viszonyokat biztosítja, hanem saját mosórendszerrel és fűtéssel is rendelkezik, így bármilyen időjárási körülmények között segíti a sofőr munkáját, valamint a vezetéstámogató rendszert.

A hosszúság körülbelül 4 centiméteres növekedése szinte észrevétlen marad, mivel a tengelytávolság változatlanul megmaradt. Az aerodinamikai teljesítmény javítása érdekében új, továbbfejlesztett felniket alkalmaztunk, emellett a hasmagasság is 0,5 centiméterrel alacsonyabbra került.

A Tesla hátulján található új fénycsík nemcsak látványos, hanem innovatív is, hiszen az iparágban elsőként alkalmaz visszavert fényt, nem pedig közvetlen megvilágítást. Emellett a légellenállási együttható is kedvezően változott, hiszen 0,23-ról 0,22-re csökkent. A hatalmas panorámatető üvege pedig már 26 százalékkal hatékonyabb védelmet nyújt a felmelegedés ellen, így a klíma terhelése is mérséklődik.

A várakozásokkal ellentétben a kiegészítő kis első csomagtér, vagyis a frunk, nem rendelkezik elektromos nyitómotorral. Azonban egy izgalmas újdonságot hozott: a vízleeresztési funkciót. Ezt a megoldást néhány évvel ezelőtt a Ford Puma hátsó rakterének alján is láthattuk.

A hátsó csomagtérajtó természetes motoros mozgatású mechanizmusa lehetővé teszi, hogy magasra nyíljon, így könnyedén pakolhatunk a Model 3-nál tágasabb csomagtartóba. Ez a hely akár két extra üléssel is bővíthető, amely ideális megoldás a kisebb utasok számára. A hátsó ülések támlája elektromosan állítható, és egy egyszerű gombnyomással közel sík pozícióba dönthetjük őket, ezzel pedig a raktér térfogata 2,1 köbméterre is növelhető.

A tavaly megújított Model 3, más néven Highland, meglepetést okozott sokaknak azzal, hogy a kormány mögötti bajuszkapcsolók teljesen eltűntek. A jobb oldalon található PRND kar már a felfrissített Model Y-ban sem található, így a kívánt menetirány kiválasztása mostantól az érintőkijelző oldalán található fel-le simogatással, illetve vészhelyzet esetén a tetőn lévő gombok használatával történik. Azonban a bal oldali indexkar továbbra is megmaradt a járműben.

A digitális műszeregység és a HUD hiányzik, így minden vizuális információ egy karcsúbb kerettel rendelkező, 15,4 colos középső érintőkijelzőn érhető el. Ezen a kijelzőn nemcsak a klíma beállításait lehet módosítani, hanem innen nyitható a viszonylag kicsi kesztyűtartó is.

A nagyteljesítményű AMD Ryzen processzor és a végletekig optimalizált szoftver megteszi a maga hatását: még mindig a Tesla szállítja a leggyorsabb felhasználói felületet.

Természetesen a vezeték nélküli mobiltöltő is a csomag része, ám sajnos hűtés nélkül maradt – viszont a három USB-C port szupergyors, 65 W-os teljesítménnyel tölti fel a csatlakoztatott eszközöket. A Model 3-hoz hasonlóan a hátsó utasok számára is elérhető egy 8 colos érintőkijelző, ami kényelmes szórakozást kínál. Emellett a frissített 16.1-es hi-fi rendszer, a jobb hangélményt ígérő mikrofonok, valamint az új hangulatvilágítás is figyelemre méltó fejlesztéseket jelentenek.

A fedélzeti modem letöltési sebessége elképesztő módon 50%-kal emelkedett, míg a Wi-Fi hatótávját 200%-kal növelték, ami lehetővé tette a fejlesztők számára, hogy a tempót 300%-kal fokozzák.

Az új első ülések nemcsak kényelmesebbek, hanem szellőztetési funkcióval is meg lettek gazdagítva, és természetesen a hátsó ülésekhez hasonlóan fűthetők is. A masszírozás sajnos nem szerepel a repertoárban. A hátsó ülések viszont hosszabb ülőfelülettel és dúsabb párnázattal várják az utasokat, akik így egyértelműen tágasabb térérzetet élvezhetnek, mint a korábbi, alacsonyabb Model 3 esetében.

Az amúgy sem rossz komforton némileg tovább javít a 22 százalékkal csökkentett menetzaj és a 22 százalékkal megvágott szélzaj, ezzel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatainkról viszont majd csak az első dinamikus tesztet követően fogunk tudni beszámolni.

Ahogyan a továbbfejlesztett felfüggesztés valós előnyei is csak az első kilométerek megtétele után válnak igazán nyilvánvalóvá.

Első körben egyetlen magas felszereltségű limitált Launch szériás változatban kapható a Model Y, ami tulajdonképpen egy nagyobb akkumulátoros, duplamotoros összkerekes verzió.

Izgalmas hír, hogy a 0-100 km/h gyorsulási idő 5 másodpercről 4,3 másodpercre csökkent, de fontos megjegyezni, hogy ehhez az 514 lóerős és 493 Nm nyomatékú Launch nyitószéria alapáron tartalmazza az egyébként feláras Acceleration Boost funkciót. Ugyanakkor talán kevésbé örömteli hír, hogy a végsebesség 217 km/h-ról 201 km/h-ra esett vissza.

A légellenállás csökkentése és a különböző optimalizációs intézkedések révén a jármű hatótávolsága 533 kilométerről 568 kilométerre emelkedett. Ezáltal az amúgy is kiemelkedően hatékony teljesítmény még tovább finomodott.

A szerény fogyasztás többek közt annak is köszönhető, hogy 2 tonnás tömege révén a Model Y továbbra is egyértelműen a könnyebb villanyautók közé sorolható. Egy Skoda Enyaq például körülbelül 3 mázsával testesebb.

Az NMC technológiájú LG akkumulátor továbbra is 75 kWh nettó kapacitással bír, míg a jövőben érkező, kedvezőbb árú modellekben már LFP típusú LG akkumlátorokat találunk, amelyek körülbelül 60 kWh kapacitásúak lesznek.

AC-fronton 22 helyett be kell érnünk 11 kW-os töltési teljesítménnyel, DC-n pedig 250 kW jelenti a plafont. Ideális esetben 15 perc alatt az eddigi 241 helyett akár 266 kilométernyi hatótáv is nyerhető, a több mint 60 ezer töltőt felvonultató Supercharger hálózat előnyeit pedig felesleges taglalnunk.

A Tesla Model Y nem csupán véletlenszerűen tarolja le a bestseller listákat világszerte; a legújabb frissítések révén pedig még inkább felerősítette a berlini gyártású, 5-7 fős elektromos SUV ár-érték arányát.

Sajnálatos módon a megújult modell, a Launch kivitel, jelenleg csupán egyetlen, nem éppen budget-barát verzióban érhető el, amelynek ára 25,3 millió forint. Ugyanakkor a gazdag felszereltség némileg enyhíti a költségeket. A teljes önvezetési funkciókért pedig további 2,86 millió forintot kell még hozzáadnunk. Az első megrendelt példányok ígéretek szerint márciusban érkeznek meg a vásárlókhoz.

A kifutó típus egy ideig még megtalálható a kínálatban, azonban a 17,9 millió forintos hátsókerék-hajtású kis akkumulátoros alapmodell már nem elérhető rendelésre.

A nagyobb hatótávval rendelkező hátsókerekes Model Y alapára 19,4 millió forint, míg az összkerekes változat 20,9 millió forintért érhető el. A Performance verzió, amely 0-100 km/h-ra mindössze 3,7 másodperc alatt gyorsul, 22,4 millió forint ellenében vihető haza.

A frissített Model Y-hez hasonló technológiával, de valamivel kisebb kivitelben érkezett a Model 3, amelynek ára Magyarországon jelenleg 16,7 és 23 millió forint között mozog.

Az egyik legfőbb kínai rivális a BYD vadonatúj Oroszlánfókája, a 313 lóerővel és 482 kilométeres hatótávval 20 millió forinton nyitó Sealion 7. Ennek 530 lóerős és 502 kilométeres hatótávú csúcsmodellje 23,1 millió forintos árcédulát virít.

Related posts