Autópiaci szakértői vélemény: Amennyiben elegendő töltőpont áll rendelkezésre, az elektromos autót vásárlók magabiztosabban hozzák meg döntésüket.

Öt vállalkozás nyújtotta be pályázatát a kormány által indított támogatási program keretében, amely keretében több tucat elektromos töltőállomás telepítésére van lehetőség 103 különböző helyszínen - tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium. Az InfoRádiónak nyilatkozó autóipari szakértő hangsúlyozta, hogy az uniós szinten északon és nyugaton már viszonylag kedvező az elektromos töltőállomások elérhetősége, míg déli és keleti területeken ez a lefedettség még nem olyan kielégítő. Magyarországon is hasonló tendencia figyelhető meg.
"Magyarországon is tapasztalható a tendencia, amely egész Európát jellemzi: ahogy haladunk nyugat felé, úgy egyre kedvezőbb a töltőinfrastruktúra elérhetősége" - nyilatkozta az InfoRádióban Várkonyi Gábor. Az autóipari szakértő kiemelte, hogy az Európai Unióban Németország és Hollandia együtt a teljes töltőhálózat körülbelül felét biztosítja.
A szakértő felhívta a figyelmet arra, hogy egy uniós irányelv alapján a töltőinfrastruktúrának el kell érnie egy meghatározott szintet, különösen a gyorsforgalmi utak mentén, hogy biztosítsa a zökkenőmentes ellátást. "Hazánkban is észlelhető, hogy különösen a keleti régiókban tapasztalható a töltőpontok hiánya, de jó hír, hogy folyamatosan fejlődik az elektromobilitás alapjául szolgáló hálózat" - tette hozzá.
Ugyanakkor egész Európában látható, hogy pusztán üzleti alapon a töltőhálózat kiépítése nem kifizetődő. A villámtöltők, illetve ultragyors töltők jelentős beruházásigénnyel rendelkeznek, és minél gyorsabbak, minél nagyobb teljesítményűek, annál többe kerül a létrehozásuk és annál inkább figyelembe kell venni hozzájuk a helyi elektromos hálózat sajátosságait is - jelentette ki Várkonyi Gábor.
A szakértő szerint azoknak, akik életmódként fogják fel az elektromos autózást, már ma is megoldhatók az elektromobilitás ilyen jellegű kihívásai.
Aki viszont ugyanazt várja az e-autóktól, mint amit a belső égésű motorral működőknél tapasztalt, annak nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában kihívást jelent a közlekedés.
Az Európai Unió 2035-re vonatkozó célkitűzései szerint a kizárólag elektromos járművek használatát tartja a környezetvédelem szempontjából a legfontosabbnak. Ennek fényében hatalmas kihívások várnak ránk, hogy a következő évtizedben megfelelő infrastrukturális háttér álljon rendelkezésre - emelte ki egy autóipari szakértő.
A hazai elektromosautó-állomány jövőbeli növekedésével kapcsolatosan, és annak kapcsán, hogy indokolt-e a töltőállomások számának bővítése, Várkonyi Gábor kifejtette,
Ez a helyzet egy igazi "tyúk vagy tojás" dilemmára emlékeztet, hiszen ha nem áll rendelkezésre megfelelő töltőinfrastruktúra, az megakadályozza az elektromobilitás iránt érdeklődő vásárlók kedvét. Ugyanakkor, ha nem kerül forgalomba elegendő elektromos jármű, akkor a töltőállomások üzemeltetése sem válik gazdaságossá.
"Jelenleg a helyzet az, hogy akik a kereskedelmi forgalomban elérhető töltőpontokon kívánják feltölteni járműveiket, például egy hosszú utazás során, gyakran tapasztalják, hogy ez meglehetősen költséges. Ennek következtében az elektromos autóval közlekedők többsége inkább otthoni töltést választ, és a töltőhálózatot csupán vészmegoldásként tekinti" - mondta a szakértő.
Megfigyelte, hogy a legtöbb ember a költségek miatt kerüli a kiépített töltőhálózat használatát az autójuk töltésekor. Amennyiben ez a helyzet változik – például ha az árak csökkennek, és a kilométerköltségek ezzel együtt kedvezőbbé válnak azok számára, akik csak így tudják megoldani a töltést – valószínűleg a töltőpontok kihasználtsága is jelentősen nőni fog.