A SOPHIARON márka alapítója a személyes örökségét felhasználva teremt egyedi és különleges értékeket.
Szarka Nóra neve egyre ismerősebben cseng a hazai divatvilágban. A fiatal tehetség 2023-ban diplomázott divattervezőként, majd ugyanebben az évben mutatta be saját márkáját, a SOPHIARON-t. Kifinomult, hagyományokból merítő, mégis modern kollekcióival gyorsan felkeltette a szakma és a közönség figyelmét. Nórával pályakezdéséről, a divatipar kihívásairól, kreatív inspirációiról és a jövőbeli terveiről beszélgettünk.
Egy kreatív elme, aki hidat ver a múlt és a jelen között – az ő ruhadarabjai pedig a viselet nyelvén mesélik el a történeteket.
Divattervező és stylist is vagy. Melyik volt előbb?
2023-ban fejeztem be tanulmányaimat divattervezés szakon a Mod'Art International Hungary főiskolán, ahol mélyreható ismereteket szereztem a divat világáról. Tavaly pedig a Werk Akadémián végeztem el a stylistképzést, hogy még szélesebb perspektívából közelíthessem meg a divatot. Divattervezőként tekintek magamra, de a stylist szakma elsajátítása számomra kulcsfontosságú volt, mivel így nemcsak a kreatív tervezésben, hanem a háttérmunkákban és az új látásmódok felfedezésében is fejlődhetek.
Márkádat, a SOPHIARON-t diplomakollekciód bemutatásával egy időben hoztad létre, tehát 2023-ban. Mivel foglalkozol azóta?
Az utóbbi időszakban a női és férfi ruházat, valamint kiegészítők tervezésére összpontosítottam. Munkáim során kiemelt figyelmet fordítok a részletek aprólékos kidolgozására. Célom, hogy ruháimat egyedi mintákkal, kreatív anyagkísérletekkel és különleges textúrákkal tegyem izgalmassá és figyelemfelkeltővé.
Ruhadarabjaim a diploma óta megjelentek a Forbes és a L'Officiel felületein, valamint bemutattam kollekciómat a Budapest Central European Fashion Weeken és a Ljubljana Fashion Weeken is - mindkettő hatalmas élmény volt!
Hogyan élted meg a BCEFW-t? Mi volt a legemlékezetesebb élményed, és mi okozta a legnagyobb kihívást számodra?
Óriási álom és igazi megtiszteltetés volt számomra, hogy részt vehettem a BCEFW-en. Korábban a háttérben tevékenykedtem a bemutatók során, így különösen különleges élmény volt, hogy most az én kreációimat láthatta a közönség a kifutón. A show alatt nem tapasztaltam komoly nehézségeket - talán a munkafolyamat során az anyagok beszerzése okozta a legnagyobb fejtörést, de végül sikerült megoldanom, és elégedett vagyok az elért eredménnyel.
A bemutató csúcspontja kétségtelenül a finálé volt. A backstage-ben a modellek már szinte vibráltak az izgalomtól, ahogy a zene lüktetése magával ragadta őket, és a show szelleme mindenkit elvarázsolt. Mindannyian felszabadultan éreztük magunkat. Amint pedig kiléptek a kifutóra, a látvány végleg beteljesült, pontosan úgy, ahogy a kollekció megálmodásakor elképzeltem.
Ez az élmény örökre megmarad bennem, és tovább inspirál majd a munkáim során.
Mesélj a diplomakollekciódról! Mi volt az inspirációd, és hogyan jelenik meg a kollekcióban? Milyen anyagokat, technikákat használtál? Van valami személyes történet mögötte?
Kollekcióm neve RACINES, ami franciául "gyökerek"-et jelent. Ezek a gyökerek a bennünket körülvevő kultúra, hagyományok és szokások mélyen gyökerező szimbólumai, amelyek folyamatosan formálják életünket és mindennapjainkat. E szimbólumok hordozói vagyunk, és általuk állandóan fejlődünk - ez szolgált a legfőbb inspirációm forrásaként. A kollekció megalkotása során arra törekedtem, hogy a hagyományos öltözködési formákat egy modernebb fényben mutassam be. A siluettek tervezésénél és az anyagok kiválasztásánál is tükröződik a hagyományos elemek és motívumok hatása, így a múlt és a jelen harmonikus összefonódását céloztam meg.
A tervezési folyamat során sokféle nemez- és fonalgyapjú anyagot használtam fel, amelyeket a kötés, horgolás és szövés különféle technikáival formáltam meg. Minden egyes ruhadarabban számos izgalmas részlet rejlik, de a bőrszövések különösen a kedvenceim közé tartoznak; ezek a kabátok ujjain és zsebein igazán különleges karaktert adnak a daraboknak.
Magyar divattervezőként célom, hogy munkámon keresztül kifejezzem saját kulturális örökségemet. Az iparosodás és a globalizáció hatására a divat világából háttérbe szorultak a hagyományos textíliák és a helyi kézműves termékek. Küldetésem, hogy újjáélesszem ezt a gazdag kézműves kultúrát, és beemeljem a környezetem hagyományait a fogyasztói társadalomba, hogy azok a modern életstílusban is helyet kapjanak és relevánsak legyenek.