A kata visszaállítása lehet a választási kampány titkos fegyvere - íme, milyen új szabályok léphetnek életbe!


Magasabb összegű, sávos kata lehet a kiszélesítés ára

Orbán Viktor hétfőn adott interjújában, amely a gazdaság aktuális helyzete köré épült, felmerült a 2022-ben drasztikusan korlátozott, gyakorlatilag eltüntetett kata adózási forma újbóli bevezetésének lehetősége egy szélesebb vállalkozói réteg számára. Arra a kérdésre, hogy a katás adózási rendszer visszaállítása szóba került-e, a miniszterelnök kifejtette, hogy a KATA egy rendkívül érzékeny politikai téma, hiszen a katázással kapcsolatban számos visszaélés történt az elmúlt években.

A magyar kreativitás sokszor csodálatos dolgokat eredményez, ám amikor az adócsalásra terelődik a szó, már korántsem tűnik olyan dicsőségesnek. Egy kezdetben ígéretes ötlet idővel sajnos félresiklott, ami miatt szükségessé vált, hogy szigorúbb keretek közé szorítsuk. Jelenleg azon dolgozunk, hogy a KATA rendszerét úgy alakítsuk, hogy a számlázás szabadabbá válhasson, ugyanakkor nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy aki egyszer megégette a száját forró tejjel, az a hideg vízbe is óvatosan merít. Ezt a tapasztalatot figyelembe kell venni a további lépéseinknél – hangsúlyozta a miniszterelnök.

A kisadózó vállalkozások tételes adója, közismertebb nevén a kata, igencsak népszerű adózási mód volt egészen a 2022 őszi korlátozások bevezetéséig. Ezt a formát a kisvállalkozók és az önfoglalkoztatók elsősorban az egyszerűsége és a kedvező költségei miatt választották. Azonban a kata nagy előnye, amely a könnyed adminisztrációban és a pénzügyi előnyökben rejlett, végül a hátrányává vált. A rendszer iránti hatalmas érdeklődés, amely sok esetben a munkaviszony helyett jelentett megoldást, arra késztette a kormányt, hogy 2022 őszén véget vessen ennek a kedvező helyzetnek.

A kisadózó vállalkozások számára a főállású kisadózók esetében havi 50 ezer, míg a nem főállásúak esetében havi 25 ezer forint tételes adó megfizetése volt kötelező. Amennyiben a kisadózó vállalkozás úgy döntött, hogy magasabb adót vállal, akkor a tételes adó mértéke 75 ezer forintra emelkedett. Ezzel a befizetéssel a katások fedezni tudták a különböző közterheket, amelyek a működésükhöz kapcsolódtak.

A katások számára a 12 millió forintos éves árbevétel határ rendkívül vonzó lehetőséget kínált. Ez a bevételi szint még a kisebb vállalkozások számára is kedvező feltételeket jelentett, legyen szó a társasági adóról vagy az egyéni vállalkozók személyi jövedelemadójáról. További előny, hogy az adminisztrációs terhek szinte teljesen eltűntek: nem kellett bajlódni a számlák gyűjtögetésével, sőt, sok esetben könyvelő nélkül is könnyedén kezelhető volt a számvitel.

A mágiához hasonlóan, a törvények világában is történnek élő változások: 2022. szeptember 1-jétől a katás adózásra főállású keretek között is lehetőség nyílt. Azonban a legnagyobb csapás a már több százezer katás számára az volt, hogy ezt az adózási formát csak azok vehetik igénybe, akiknek kizárólag lakossági ügyféltől származik bevételük. Ezért, hiába emelkedett az éves bevételi határ 18 millió forintra, a katás adózók száma drámai módon csökkent.

A kata szélesebb körben történő visszahozásának lehetősége nem a mostani miniszterelnöki nyilatkozatban merült fel először. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke, Nagy Elek már az idén márciusban felvetette ezt.

A kamarai javaslatban szerepel egy magasabb tételes adó választásának lehetősége is. Ebben az esetben a jelenlegi 50 ezerhez képest havi 75 ezer vagy 100 ezer forintos adó befizetése esetén a katások magasabb nyugdíjat és szociális ellátást kaphatnának.

A kormány számára a kata újbóli kiszélesítésének kulcsa biztosan annak összegében van. Havi 25 vagy 50 ezer forint csak a havai kata összege, az a költségvetésnek nagyon rossz üzlet, főleg magasabb 10 vagy 18 milliós bevételnél. Ha tehát a kisvállalkozások, egyéni vállalkozók újra széles körben igénybe vehető katát akarnak, akkor az egyszerű adózásért alighanem meg kell barátkozniuk magasabb adóval.

Nyilvánvaló, hogy nem lehet igazságos olyan adórendszer, amely azonos mértékű terhet ró azokra, akik évi 5 milliót és 18 milliót keresnek.

Szakértők véleménye alapján, bár a munkavállalókat katás alvállalkozói státuszba kényszeríteni nem volt etikus lépés, a kormány a 2022-es adózási forma fűnyíróelvű szűkítésével egyfajta „gyereket a fürdővízzel” metaforát valósította meg. Ebben a folyamatban nemcsak a munkavállalók, hanem az államháztartás is jobban járhatott volna, ha a változtatásokat fokozatosabban és átgondoltabban hajtják végre.

- Érdemes visszatekinteni arra, miért is indult el a kata rendszere 2013-ban - kezdte Szántódi Zoltán, az Itax Solution Könyvelő Iroda vezetője. Akkoriban a gazdasági klíma tele volt szürke jövedelmekkel és feketepénzekkel, amelyeket a kormányzat nem tudott hatékonyan ellenőrizni. A kata bevezetése kezdetben egy igazán kedvező helyzetet teremtett mind a vállalkozások, mind az állam számára. Rendkívül egyszerűvé vált a vállalkozók élete, hiszen az adóterheik kiszámíthatóvá váltak egy előre meghatározott bevételi határon belül. Ez a rendszer olyan mértékű közteherviselést tett lehetővé, ami mellett már nem érte meg az adóelkerülés. A vállalkozók nyugodtan alhattak, hiszen biztosak lehettek abban, hogy mindent rendben megfizetnek a vállalkozásuk után - emelte ki a szakember.

Hozzátette, hogy a kata rendkívül alacsony társadalombiztosítási szintet képviselt, ami különösen a nyugdíjakkal kapcsolatban vált problémássá. Sokan úgy érezték, hogy a nyugdíj kérdése túl messze van ahhoz, hogy lemondjanak a rövid távú előnyökről. Az utóbbi időben rengeteg vállalkozó döntött a kata mellett, azonban egyre több munkavállaló is kényszerült katás vállalkozóvá válni, amikor a cégek elkezdték visszaélni e kedvező adózási formát.

- Azt mondták, mindenki nyer, csak az állam jár pórul, de etikátlan felhasználási mód volt - folytatta Szántódi Zoltán.

Amennyiben sikerült bizonyítani a visszaélést, a NAV lehetősége nyílt arra, hogy visszamenőlegesen kiszabott bírsággal érvényesítse az adók és pótlékok visszafizetését mindkét érintett féllel szemben. Mindazonáltal ez a megoldás túlzottan megterhelte volna az adóhatóságot, és a lebukás valószínűsége is minimális volt. Végső soron a szakértő véleménye szerint nem szakmai, hanem politikai jellegű döntés született a felmerült problémára.

- A fűnyíróelv szerint egyszerűsítették a katát - mondta -, miközben a szakma próbálta jelezni, hogy ez nem a legoptimálisabb megoldás, főleg nem ilyen rohanós ütemben. Ilyen hirtelen változásra senki sem volt felkészülve.

Szántódi Zoltán véleménye szerint a kata szabályozásának módosítása előnyös lehetne mind a vállalkozások, mind pedig az államháztartás szempontjából.

A jelenlegi 18 milliós árbevétel mellett a havi 50 ezer forintos adózás valóban fenntarthatatlan megoldás, de lenne lehetőség a sávos adókulcs-emelésre is. Például a bevétel nagysága vagy a vállalkozás típusa szerint lehetne differenciálni, attól függően, hogy az állam milyen szektorokat kíván előnyben részesíteni – fejtette ki a szakértő. Az egyik előny, hogy a bevételek „fehérítése” révén átláthatóbbá válna a rendszer, így a jellemzően önfoglalkoztató vállalkozások pontosan kiszámolhatnák, mennyi jövedelmük marad, ami az állam számára is előnyös helyzetet teremt. Így a kormány tudná, hogy a különböző KATA-s vállalkozások hány forintot járulnak hozzá a költségvetéshez az adott napon. Ezzel szemben a társasági adó sokkal nehezebben tervezhető – tette hozzá a szakember.

Hozzátette: ha egy sávosan változó adóteher helyett megvalósulna egy fix, jól tervezhető adóráta, a vállalkozók örömmel alkalmaznák azt. Például egy kezdő vállalkozó kevesebb adót fizethetne, míg ha már stabilizálta a működését és beszerezte a szükséges eszközöket, akkor egy magasabb adószint bevezetése is indokolt lenne, de ezt csak átlátható és előrejelezhető módon kellene megvalósítani. Ez hosszú távon biztonságosabbá tenné a vállalkozások számára a katás értékhatár túllépését, valamint a cégalapítást is.

Related posts