A Julong-hegyi Bárkatemplom lenyűgöző építkezése messze földön terjeszti a neved hírét, Uram.
Isten útjai valóban kifürkészhetetlenek – ezzel a Jézus-hit alapigazságával, amely olyan magától értetődő, mint a 2×2=4, sokan találkoztunk már, köztük én is. Most azonban, amikor éppen az itáliai engesztelő zarándokutamon járok, és a középkor valamint a kora-reneszánsz csodáit csodálom Firenze és Assisi városában, ez a gondolat különösen élesen rajzolódik ki előttem. Giotto lenyűgöző freskói előtt állva, a művészet és a hit találkozásának mélységeit érzékelem, és a titkok, amelyek Isten szándékait övezik, csak még inkább megerősítik bennem a csodálatot és a megértést.
Firenze lenyűgöző Szent Kereszt templomának síremlékei között bolyongva, az elmúlás és az örökkévalóság rejtélyeivel foglalkozva találkozhatunk Michelangelo, Leonardo da Vinci, Dante és Petrarca szellemével. Az Uffizi galéria festményei között, amelyek a művészet kincseivel bűvölnek el minket, a lélek vágyakozása határtalanul szárnyal. Ezen a szent helyen, ahol Szent Ferenc szeretetteljes imái szárnyra kapnak, az éter magasságaiba és az őzek közelségébe vezetnek minket.
Hogy e kultúrtörténeti élményre valami váratlan fordulat is rátalálhat, arra egyáltalán nem számítottam. Megint csak megtörtént, amit Isten elrendelt. A sanghai kínai keresztyén online napilap, a CCD főszerkesztőjének, Karen Lou testvéremnek az emailje érkezett be a laptopomra, amelyben arról számolt be, hogy Julong város temploma új buszmegállót kapott. Ennek köszönhetően az egyre növekvő turistaforgalom és a csendes imádságra vágyó, mintegy 1000 fős protestáns közösség könnyedén elérheti a hegyre épült templomot. Mi is a különös ebben? Talán az, hogy éppen a kommunista rezsim alatt létező hatalmas digitális világban ez egyfajta egyházpolitikai gesztus lenne? És miért pont most? Miért van szükség arra, hogy ezt világszerte tudomásul vegyék?
Amint közelebbről megnéztem, mi lehet ennek a háttere, leesett az állam és valósággal megszeppentem: Istent pillantottam meg "munka közben". Hogyan?
Hogyan lehet megőrizni a zsidó-keresztyén jelképrendszert a posztmodern templomépítészetben? Hogyan lehet visszaadni az embereknek az elveszett paradicsom utáni léthelyzetben, az egyre ridegebbé váló világban a befogadás, az otthonlét, a biztonság alapvető létérzetét? Mitől lehet remélni, hogy az öko-katasztrófák, özönvizek, elképesztő sárlavinák, hegyomlások, erdőtüzek, földrengések, és a világpolitikai krízishelyzetek közben és ellenére fennmaradjon a teremtett világgal és az emberi jövővel kapcsolatos zöld remény? Úgy is, ahogyan azt az egyik legnagyobb kínai város, a Fujian Tartomány Quanzhou városa közelében, a Julong hegyen épült bárkatemplom hat emeletén ez megvalósult.
A befogadás automatikus elektromos bárkakapuján, az alsó, első szinten kezdődhet az imazarándoklat, ahogyan a templomlátogatást nevezik. A lenyűgözően megtervezett templom belsejében egyre feljebb emelkedve, a Paradicsomnak keresztelt legfelső istentiszteleti tér felé haladva lépcsőkön vagy liften is elérhető a magasztos hely. A gyülekezeti tagok szemben foglalnak helyet a szószékkel és az úrasztalával, miközben a teljes épület szélességében elterülő üvegfalon keresztül a zöld hegyoldal lenyűgöző látványa tárul eléjük. A monumentális kereszt puritán formájával, korpusz nélkül, mindenki saját keresztjévé válik.
Krisztus, mint a világ Megváltója, mindenki számára elérhető és megismerhető. Ő az, aki a bűn és szenvedés által sújtott emberiséget megöleli, és az általa hordozott vér és könny keresztülvezeti a nehézségeken. Az Ő jelenléte olyan, mint egy biztonságos hajó, amely a tisztátalanságok özönével küzdő lelkek számára nyújt menedéket. Csak Ő képes arra, hogy az embereknek túlélést és örök életet kínáljon, mint a kormányos, aki irányítja a hajót a viharos tengeren.
A svájci protestáns templomépítész, Dr. Dirk U. Moench és csapata által tervezett templom egy igazi mestermű, amely 3000 négyzetméteren terül el. A zarándoklat során a látogatók felfedezhetik a különleges könyvtárat, az előadótermet, valamint azokat a szinteket, amelyek imádságra és közösségi eseményekre kínálnak lehetőséget. A zenei próbák számára kialakított helyiségeken keresztül érkeznek el a gyülekezeti tagok a templom legfelső szintjére, ahol 1000 ember kényelmesen elfér, hogy együtt tapasztalják meg a közösségi élet örömeit.
Julong városrész a modern kínai fejlődés lenyűgöző példája, ahol az urbánus kultúra dinamikusan bontakozik ki. A templomtéri kilátóból csodálatos panoráma nyílik a felhőkarcolókra és a buja, szubtrópusi növényzetű parkokra, amelyek a város zöld szívét alkotják. Évekkel ezelőtt a helyi protestáns közösség presbiterei egy különös vízióval álltak elő: egy olyan templom megépítését tűzték ki célul, ahol az ország különböző tájairól érkező emberek megtalálhatják a közösség melegét, és együtt legyőzhetik az idegenség érzését. Itt, Isten előtt, jó szomszédokká válhatnak, miközben a látogatók számára is lelki menedékhelyet nyújtanak. A bárka-templom tervezésével nemcsak a befogadás élményét teremtették meg, hanem a krisztusi ígéret mellett a testvéri egység lehetőségét is. Ahogyan Pál apostol tanítja:
"Krisztus Jézusban, ti, akik egykor távol éltetek, most közel kerülhettek Őhozzá a vére által... Ő testében lebontotta azokat a falakat, amelyek elválasztottak minket." (Ef 2,13-14)
Az alapító protestáns kínai testvérek új közösségi és krisztusi identitás kialakítására vállalkoztak. A bárka, amely a sziklák között és fölött helyezkedik el, a legkifejezőbb módon szimbolizálja az emberi élet kihívásait, a zátonyveszélyeket és a kőkemény valóságokat. Ugyanakkor ez a kegyelem bárkája lehetőségeket és reményt kínál a jövő számára. A városi önkormányzat is felfigyel erre, és külön buszjáratokat indít a hegyi bárkatemplomhoz, amelyet már a modern világ nyolcadik csodájaként emlegetnek.
A város építése 2007-ben vette kezdetét, míg a hegyi templom munkálatai 2019-re zárultak le. A helyi sajtó különös figyelmet szentelt ennek az eseménynek, hangsúlyozva, hogy a templom formája és szellemisége Nóé bárkájára emlékeztet, utalva Isten megmentő és megőrző szeretetére, valamint a teremtett világ egységének fontosságára. Emellett a templom üzenete párhuzamba állítható Jézus Hegyi Beszédével, amely a boldogmondások jövőbeli etikáját hirdeti.
"A Julong-hegy csúcsán egy különleges kincs fénylik: az Isten szeretetének hajója."
városi sajtó színes leírása szerint a monumentális, Istenbe ölelő bárka, amely alsó szintjén gránittal burkolt, míg felső részét üvegszálas beton panelekkel díszítették, időtlen utazásra indul a korok és idők viharos tengerein. E hatalmas építmény célzottan szeli át a körülmények változatos hullámveréseit. A templomtér lélegzetelállító látványával és háromdimenziós hatásával nem csupán vizuális élményt nyújt, hanem lehetőséget biztosít arra is, hogy a jelenlévők mélyebben átéljék az öko-élményt és az igehirdetés szakrális erejét.
Krisztus-központú üzenetek befogadásával lehetőség nyílik arra, hogy átlépjük a liturgiai és felekezeti határokat, és egyesüljünk Megváltó Urunk, Jézus főpapi imájának szellemiségében. Ahogy a Szentírásban olvashatjuk: "Hogy mindnyájan egyek legyenek, úgy, ahogyan te, Atyám, énbennem, és én tebenned; hogy ők is bennünk legyenek, hogy elhiggye a világ, hogy te küldtél el engem" (János 17,20). E szavak tükrében arra hívunk, hogy együtt keressük az egységet Krisztusban, aki mindenkit magához vonz, és arra ösztönöz minket, hogy közös hitünkben és szeretetünkben egyesüljünk.
Aki belép ebbe a hatemeletes, áhítat ébresztő, imára inspiráló szakrális csodatérbe, az valóságos időutazáson vesz részt.
A téridő határain túllépve, a Szentlélek ajándéka révén egyetemes Krisztus-élményben részesülünk. Olyan bibliai igazságok világába lépünk, amelyek nemcsak irányt mutatnak, hanem biztos jövőképet is kínálnak számunkra. Ebben a Krisztus-jelenlét által formált, testvéri összetartozást megélő közösségben megéljük a védelem és az ölelés melegét, amely alapvető létélményünkké válik. Isten közelsége átalakítja életünket, megtisztítja személyes sorsunkat, és felemel minket. A Julong-hegyi bárkatemplom látványában és működésében pedig a szemünk előtt bontakozik ki a növekvő mustármag, mely messziről hirdeti ezt az átalakulást.
A Fujian Tartomány szívében emelkedő bárkatemplom megépítése mögött ezrek és ezrek fohásza áll. Kína hatalmas misszionálási mozgalma éppen ezen a területen, Tajvannal és Makaóval szemben vette kezdetét, még réges-régen. A templom létrejötte során különböző felekezetek összefogása is megfigyelhető, így a helyi közösség színes és sokszínű vallási hagyományai egyesülnek.
A brit anglikánok, az amerikai presbiteriánusok, a holland reformátusok, valamint a spanyol, francia és portugál katolikusok mind hozzájárultak az Ige üzenetének terjesztéséhez, gyakran sajátos nézőpontjaikkal és eltérő megközelítéseikkel. Néha még egymás nézeteivel is szemben helyezkedve, mindannyian részt vettek abban a szellemi mozgalomban, amely az emberek hitét formálta és gazdagította.
Isten gyógyító, szelíd humora és hatalmas, minden konfliktust legyőző szeretete formálta meg ezt a templomcsodát a digitális kor kommunista Kínájában. Ez a jelenség több mint elgondolkodtató. Keresztyénüldözések sziklái és zátonyai között, a császári és népvezéri diktátumok elnyomásának súlyos terhe alatt, ha szükség volt rá, a földalatti közösségek titkos hálózataiban őrizte meg egyháza, és elhívott népe ügyét. Ma és holnap, a hegyek között épített gyöngyszemként hirdeti a bárka templom: Isten soha nem adja fel az emberiség és az emberek iránti megmentő hűségét.
Ajánlott olvasmány: "Krisztus és Kálvin Kínában" című elektromos kiadvány, amelyet ITT találhatsz meg.





